21 en 22 augustus - mooie route en veel klimwerk

22 augustus 2019 - Kassel, Duitsland

Hadden we gisteravond zeeën van tijd, was er geen internet. Nou ja, er was wel zoiets, maar dan moest je op een bepaalde plek gaan zitten en dan maar hopen dat hij het deed..... Niet dus. Dat was jammer want we wilden een hotel in Kassel zoeken voor twee dagen. We hebben besloten om vrijdag een dagje Kassel te doen. Dus dan maar op de bonnefooi. Weer om 9 uur vertrokken vanuit Delbrück. Vanuit een hotel vroeg weggaan lukt beter dan wanneer je bij particulieren slaapt. Het was weer perfect fietsweer, blauwe hemel met stralende zon met in de middag wat ‘dekorativen Quellwölkchen’, ca. 23 graden (de temperatuur waarbij statistisch de minste mensen sterven - het is maar dat je het weet!) en bijna geen wind. Na 25 km kwamen we door Paderborn. Winnie, volgende keer gewoon eens achter dat bord gaan kijken, want het is een mooie stad. Even voorbij Paderborn kwamen we bij een mooi boerderij-complex met....een slagboom over de weg. Meestal kun je die gewoon omhoog doen, maar deze gaf niet mee. Aan een muur ging een grote pijl naar een potje en aan de ene kant moest je een Euro betalen en aan de andere kant een D-Mark. Daar sta je dan en geen andere weg in de buurt. Gelukkig kwam er van de andere kant een fietser die geen bagage had en er met de fiets onderdoor kroop. Wat was het geval, dit was een privéweg en er waren een paar vervelende dingen gebeurd, waarna de eigenaar de hele boel gebarricadeerd had. Kennelijk kan dat zomaar. Even later kwam er nog iemand van de andere kant, hij geeft een ruk aan de slagboom en het ding gaat keurig omhoog. Er ging zelfs een zwaailicht aan! Wij er als een speer onderdoor en even later ging hij ook weer netjes terug, inclusief zwaailicht. Gisteren was een prachtige rit, maar we moesten wel veel klimmen. En over een enorme puist, de waterscheiding. Dat moeten we nog een beetje in de benen krijgen. We kwamen ook nog door een gebied waar gewaarschuwd werd voor wisenten (Europese bizons). Geen één gezien natuurlijk. Nog een praatje gemaakt met een soort parkwachter die wist dat er vuursalamanders zaten. Die sterven in Nederland bij bosjes door een schimmel  maar daar wist deze man niets van. We hebben uren gereden zonder door een plaatsje te komen en ook nergens een hotel te bekennen. Om 16 uur zaten we ineens bij hanzestad Warburg, waar genoeg hotels waren, maar dat vinden we te vroeg. Dus maar weer verder. Daarna was er niks meer. Gelukkig was daar om 18:15 uur zo’n heerlijk familie pension. We konden er slapen en eten. ‘s Avonds nog maar een slokje walnotenlikeur met een handje walnoten genomen, want we hadden alleen maar een halve liter Hefeweissen zonder alcohol op. Die likeur is een goed slaapmutsje.

Vandaag weer om 9 uur weg. Het was nog heerlijk fris maar het zou snel warm worden. Het gaat weer naar de 30 graden toe. Onderweg bij een supermarktje wat koeken gekocht. Nee, dit keer geen Schnecken. Bij ons is ‘trek in een Schneck’ Iets heel anders dan jullie ‘trek in een snack’. Ook vandaag was weer een mooie route. Gisteren langs de Diemel en vandaag langs de Weser. Je fietst door een dal met aan beide kanten beboste heuvels en daartussen kronkelt de rivier. We waren net op tijd om met de pont overgezet te worden want van één tot twee uur had de schipper lunchpauze. Vanmorgen veel in de schaduw gefietst, maar vanmiddag voornamelijk in de zon. We wilden vóór Kassel overnachten en dat is gelukt. De tram naar Kassel stopt pal voor de deur en aan de overkant zit een goed restaurant. We hebben de beschikking over een hele etage, een woon/slaapkamer, een keuken en een grote badkamer. En dat voor 50 euro per nacht. Even een wasje doen en morgen een vrije dag in Kassel.

1. Winnie:
    22 augustus 2019
    Wel ooit naar de andere kant gereden bij dat bord "Paderborn'. Naar Willingen. Ook een mooie plek. Maar ja, meestal is het van A naar B en dan zonder stoppen. Gelukkig laten jullie de route op een andere manier zien. Have fun in Kassel.
  2. Lia en Antje:
    23 augustus 2019
    Hallo prachtig gebied bij de Weser, vrienden van ons wonen vlakbij de Weser (Reinhardshagen). Wij genieten volop van Ierland. Gisteren Glendalough heel mooi in de Wicklow Mountains. Nu zitten we ineen prachtig hotel in Waterford, dit is een mooie oude stad met een oud viking gebied. We gaan nu aan de borrel. Groetjes Lia en Antje
  3. Corry:
    23 augustus 2019
    Antje en Lia zijn mij niet kwijtgeraakt hoor. Ik ben er gewoon bij en sluit me aan bij hun reactie.
    Ook mijn groetjes en een mooie tocht verder.
    Corry