Boulogne-sur-Mer, dagje vrij en weer richting huis

9 september 2019 - Wormhout, Frankrijk

Nee, er is niets met ons gebeurd, maaaaar we hadden een tijdje geen internet. Dat is wel een dingetje op onze reis. Internet is niet zo vanzelfsprekend als bij ons. Maar goed, ga er maar voor zitten want we hebben 5 dagen te ‘bespreken’. Toen we uit Arras vertrokken was het ijzig koud, maar wel zonnig. Na een uurtje was het aangenaam om te fietsen. Ook weer een mooie route. We hadden besloten om naar Hesdin te rijden, dat is ongeveer op de helft naar Boulogne. Na 70 km kwamen we bij een charmant hotelletje in Hesdin. Net voor de bui binnen, want voor de avond was regen voorspeld. En die kwam ook. Niet ver van het hotel was een restaurant waar ze ook niet schrokken van vegetariërs. Het liep in no-time vol en kennelijk kende iedereen elkaar want alle dames werden bij binnenkomst aller hartelijkst gezoend.

De volgende dag naar Boulogne-sur-Mer (77 km). Beetje frisse dag met af en toe miezerregen. In het begin weer een mooie route met glooifietsen maar rond de middag kwamen er weer enorme bulten in beeld. Het bleek ook dat de route een flinke omweg maakte, weer over zware klimmen. Toch wel een beetje een idioot die deze fietsroute heeft gemaakt, ofwel hij heeft nog nooit gefietst en heeft geen idee hoe het voelt om met bagage over al die toppen te moeten fietsen, ofwel het is een sadist die ons fietsers eens lekker wil jennen. Hoe dan ook, we waren rond 16:30 uur in Boulogne. Ons hotel bleek een miskleun. De sleutel moest je aan de overkant bij een ander hotel halen, er was geen personeel in ons hotel en wat een deprimerende kamers!!! Een kippenhok, geen gordijnen, totaal geen ventilatie, geen dekbedhoes, maar alleen een laken en dan de hoes erover, een douche die alle kanten op spoot en zo gelijk de douche schoonmaakte 🤪 en geen gewone wc maar een sanibroyeur. Die dingen maken een ongelofelijke herrie als je doorspoelt. En als de buren de kraan niet goed dichtdraaiden dan hoorde je een harde fluittoon. En ga zo maar door. Wij zaten - natuurlijk - aan de straatkant en het was zaterdagavond, dus jullie begrijpen dat we niet veel geslapen hebben. ‘s Avonds nog even naar het oude stadje gelopen, dat is erg leuk. Alle restaurants hadden weer het geijkte op het menu: foi gras, kreeft, lappen vlees met sausjes, crème brulée en profiteroles. Waar is de goede Franse keuken gebleven? Toen ik als kind naar Frankrijk ging stonden dezelfde dingen op het menu. We hebben bij een Indiër gegeten.

We moesten er niet aan denken om nog een nacht in die vreselijke kamer te blijven dus bij het ontbijt heb ik de ‘manager’ aangesproken of ze ook rustige kamers hebben. Want we hadden bij Booking naar een rustige kamer gevraagd en ik zei dat we geen oog dicht gedaan hadden. Dat bleek geen enkel probleem. We kregen een kamer op de bovenste etage aan de achterkant. Veel ruimer en met een gewone wc. En wat een rust! Onze spullen snel verhuisd en toen naar het strand. Boulogne was vroeger de haven waar de grote veerboten uit Engeland aankwamen. De hele boel verpaupert zienderogen. Strand is altijd leuk, dus we hebben lekker over het zand gelopen en nog een stuk het klif op. Wij dachten daar ergens koffie te kunnen drinken, maar dat zat er niet in. Helemaal niks. Idioot, hè? Dus maar weer terug naar het centrum en daar koffie met gebak genomen. Het was lekker zonnig weer maar met een koude noordenwind. We zagen wel wat een enorme bult we de volgende dag over zouden moeten.... ‘s Middags zijn we nog een keer het stadje door gelopen en vonden we zowaar een restaurant dat een vegetarisch menu had. En dat bleek nog een heel goed restaurant te zijn ook.

Vanmorgen vertrokken met slecht weer, motregen met gelukkig grotendeels wind mee. De bult viel gelukkig mee maar de route leidde ons weer over allerlei onnodige klimmetjes, dus we hebben zelf maar weer een eigen route gemaakt. En die liep best lekker. We hadden een Vrienden op de Fiets gevonden in Hondschoote. Dat klinkt Belgisch maar het is Frans Vlaanderen. We hadden beloofd de mensen in Wormhout even te bellen hoe laat we zouden aankomen, maar toen we over een rotonde in Wormhout reden hoorden we iemand roepen: Vrienden op de Fiets? Bleek de man uit Hondschoote daar te staan om te zeggen dat er problemen bij zijn huis zijn, er was geen elektriciteit en er waren problemen met warm en koud water. Dus hij stelde voor om bij een vriend in Wylder, 4 km van Wormhout, in een gîte te overnachten. Hij zou ons daar opwachten. Dit kwam wel goed uit want dit plaatsje ligt op onze route. We konden hier koken, dus op de fiets terug naar Wormhout om boodschappen te doen en lekker zelf een potje gekookt. Totaal 88 km gereden en nog 8 extra voor de boodschappen. We zijn van plan morgen naar Brugge te gaan en als alles goed gaat zijn we donderdag weer thuis.

1. Linda en Jan:
    Goedemorgen buurtjes ,

Wederom een goed verslag lijkt wel of we er bij zijn 👍🏻👍🏻🚲🚲🚲 we wensen jullie nog hopelijk met lekker weer
    goede fietsdagen ,want wat vliegt de tijd ,donderdag weer thuis .

Lieve groetjes,
    Jan & Linda
  2. Annie:
    10 september 2019
    Weer een mooi reisverslag! Wat bijzonder dat die man uit Hondschoote jullie staat op te wachten bij de rotonde en jullie dan door verwijst naar het huis van een vriend van hem. Bewondering voor jullie sportiviteit op de fiets. Een goede terugreis en ik hoop zeker met mooi weer !

Lieve groetjes, Annie
  3. Stephane:
    Goede morgen Meta en Olphert,

Zo, de 2019 fietstocht zit er nu bijna op. Vast en zeker mooie momenten beleefd, want voor die bulten doe je dit toch, niet? Alvast petje af voor deze prestatie.
    De trompe-l’oeil In Boulogne vond Ik super, zeker een grappige, esthetische en culturele manier om lelijke gevel in te pakken. En toch weer iets anders dan Bansky.
    Welcome back in Nederland en hasta la vista.
    Stephane
  4. Geraldien:
    10 september 2019
    Mooie reisverhalen waren het weer! We zouden het leuk vinden om hier de hoogte- en dieptepunten nog een keer met jullie door te nemen en de bijbehorende foto's te bekijken. We zijn gelukkig ook met het OV te bereiken en we zullen lekker vegetarisch voor jullie koken. Nog veel plezier in Brugge en met de laatste etappe!
  5. Anneke:
    Hoi glooifietsers,
    Fijn om weer een reisverslag te lezen over jullie belevenissen. Ik zal het nog missen als jullie weer thuis zijn, want elke avond keek ik of er een nieuw verhaal was.
    Nog twee mooie fietsdagen en een goede thuiskomst.
    Dankjewel voor alle verhalen en foto's. Lieve groetjes, Anneke
  6. Odilia Klein:
    12 september 2019
    Wat keken we steeds weer uit naar mooie verhalen...we hebben zeer genoten! Goede reis naar huis en dank voor het delen!