Lekker doorfietsen

20 augustus 2019 - Delbrück, Duitsland

Leuk dat jullie weer zo massaal reageren. Gisteren waren we van plan vroeg te vertrekken omdat we weer een flink eind wilden fietsen, maar dat liep even anders. Wat niet gebruikelijk is, is dat de gastheer en -vrouw gelijk met ons meeaten. Geen probleem natuurlijk maar ook deze mensen waren zeer welbespraakt en de vrouw wilde van alles over Olphaerts website weten. Verder moesten we nog wat inkopen doen voor onderweg, dus al met al gingen we pas om 10:15 uur weg. Onder een strakblauwe hemel met een stralende zon en een lekker temperatuurtje. Vanaf Rees hebben we een heel eind over een hoge dijk gefietst langs de uiterwaarden van de Rijn. Prachtige vergezichten. De dorpjes en gehuchten zijn erg grappig, alles staat schots en scheef, het zijn leuke boeltjes. Niet zo recht-toe-recht-aan als in Nederland. Het werd een gevarieerde dag, dan weer door een bos en ook heel veel gravel. Op het laatst hebben we een heel stuk onverhard langs een kanaal gereden. Geen boot te zien! Hier en daar werd het al een beetje glooiend. We hadden niks gereserveerd dus we moesten even zoeken naar een hotel. Het werd een grappig klein hotel in Datteln waar we ook konden eten. Laat dit nu één van de beste steak restaurants van de omtrek zijn. Daar zit je dan als vegetariër. Maar zoals altijd was er een mouw aan te passen en hebben we lekker gegeten. Gisteravond had ik mijn verhaal voor het blog bijna af toen het internet eruit knalde. Vandaar dat jullie het nu pas lezen. Toch nog 98 km gefietst.

Vanmorgen, 20 augustus, zaten we om 9 uur op de fiets. Weer goed fietsweer. We waren benieuwd hoe het kanaal en de rivier de Lippe elkaar zouden kruisen. In het kanaal zit om de paar kilometer een enorme sluis. Maar een eind verderop zou het kanaal de rivier moeten kruisen, wat natuurlijk niet kan met al die sluizen. Nou, heel eenvoudig, je bouwt gewoon een aquaduct. En even verderop nog eentje. Geld speelt hier kennelijk geen rol. Onderweg een bakker geplunderd en om de hoek bij een imposante kerk onze eerste koffie gezet. Je eerste bakkie koffie van de dag blijft toch altijd de lekkerste. Vanochtend zaten we ineens tussen de heuvels met soms venijnige klimmetjes. Tja, dan merk je dat je dat niet gewend bent. Dat was flink afzien. Verder was het geen leuk landschap, eerst weer heel lang langs een kanaal met dit keer heel veel industrie. Veel zand- en grindoverslag en die boten varen dan over het kanaal. Vanmiddag werd het weer leuker. Ook weer heel veel onverhard maar daar kun je goed op doorfietsen. Om half zes stonden we bij een bord te kijken toen een man vroeg of we iets zochten. Ja, een hotel. Hij wist niet zo snel iets maar we hadden wel een heel leuk gesprek. Hij fietste elke dag voor zijn werk tussen Lippstadt en Paderborn, 31 km enkele reis! Petje af. Vlakbij vonden we een hotel maar dat was afgelegen en niet gezellig. Dus maar weer 6 km verder. We zitten nu in Delbrück, een gezellig plaatsje. Al met al 112 km weggetrapt. En het ging op rolletjes 👍

1. Jaap:
    20 augustus 2019
    als julli emet dit gemiddelde doorfietsen, ben je zo weer terug. Mooi beeld weer, dat je schetst van die fraaie omgeving
  2. Linda en Jan:
    Goedenavond buurtjes,
    Weer met veel plezier jullie verslag gelezen , petje af 112 km pfff .
    Wensen jullie een goede nachtrust en voor morgen wederom een fijne en hopelijk een zonnige fietsdag 🚲🚲🚲
    Groetjes Jan & Linda 🌞🌞🌞
  3. Winnie:
    20 augustus 2019
    Ja, die geplunderde bakker kan ik helemaal voor me zien. Zeker met die foto van Olphaert plus lekker broodje. Flink aan het doortrappen zijn jullie.
    En Paderborn is voor mij eigenlijk alleen een bord langs de snelweg, halverwege tussen Dortmund en Kassel. Nou ja, jullie zien de wegen los van de snelweg. Top!
  4. Mijke:
    20 augustus 2019
    Fantastisch weer dit! Vroeg me al af waar jullie waren, na jullie afgelopen zaterdag op de markt gemist te hebben. Mooie tocht verder voor jullie, hopelijk rijden jullie deze wel weer uit.
    Tot erna op het Noordplein. Liefs, Mijke
  5. Marjolijn:
    21 augustus 2019
    Ach wat leuk toch, om -als niet-fietser- te mogen meereizen met jullie en wat zien 'we' veel!
    DANK je wel!
    Veel liefs, ook van Victor-de-wèl-fietser,