Vogels, Lakenvelders en Ruiten Aa

3 juli 2018 - Annen, Nederland

Al die vogels! We worden nu niet meer vergezeld door zwaluwen - die vliegen nu hoog in de lucht - maar we worden begeleid door tjiftjafs en vooral vinken. De vinkenslag is niet van de lucht.

Wat ik gisteren nog vergat te vertellen is dat we twee keer brandalarm hoorden. De eerste keer waren we in een groot bos en hadden de rookwolken al gezien. Maar al die paden lopen zigzag door het bos, dus welke kant ga je op?? We hoorden allerlei brandweerauto’s, dus we moesten daar snel uitkomen. En dat lukte, al was het meer geluk dan wijsheid. De tweede was ‘s middags toen we naar een hotel stonden te zoeken. Ineens zie je allerlei mensen in auto’s stappen en wegrijden. De vrijwillige brandweerlieden? Toen we vanmorgen het hotel verlieten zagen we waar het geweest was - het was een veld met graanstoppels.

Vandaag weer redelijk vroeg weg, het was zelfs fris. Tegen 12 uur reden we bij Bourtange de Nederlandse grens over. Daarna volgde een idyllische route over smalle onverharde paadjes, met onder andere Lakenvelders en het dal van de Ruiten Aa (de meeste van ons kennen die nog van school). Vanmorgen zagen we een hert op de weg staan en we zagen - denken we - een paar patrijzen wegvliegen. Maar helemaal zeker zijn we niet. En een varken in een tuin, alleen was deze van beton. Er stond weinig wind en met 23 graden super fietsweer. We slapen weer bij Vrienden op de Fiets in Annen. Dat ligt tussen Anloo en Zuidlaren. We hebben een grote kamer met eigen wc en douche. En dat voor € 19 p.p. Inclusief ontbijt. We hebben slechtere hotels gehad voor heel wat meer geld. Voor het eten moesten we wel weer de fiets pakken, maar het was de moeite waard. Totaal 95 km gefietst.