Hunebedden en raadsel

4 juli 2018 - Sneek, Nederland

Weer lekker vroeg vertrokken en na een paar kilometer in een bos was daar ons eerste hunebed. Er stond natuurlijk een uitleg bij en ook de vraag hoe die dingen toentertijd zijn gemaakt. Eerst dacht men dat ze door reuzen (hunen betekent reuzen) waren gemaakt maar dat was natuurlijk niet zo. En toen stond er iets dat mij intrigeerde: ‘nu weten we wat voor trucjes men gebruikte om die hunebedden te maken’. Nu kan ik me voorstellen dat je met een wig of wat boomstammen de stenen kunt rollen, maar even zo’n ding van duizenden kilo’s optillen dat gaat er bij mij niet in. Dus beste medelezers, jullie zitten nu wel op jullie luie achterste mee te lezen, maar nu vraag ik jullie om in actie te komen en mij uit te leggen hoe die dingen gestapeld werden, ca. 3.000 jaar vóór Christus? We hebben een archeoloog in de gelederen, dus doe jullie best!!! Overigens zijn nog 54 van de 70 hunebedden bewaard gebleven. Van de andere zijn de stenen hergebruikt. Het koor van de mooie kerk in Anloo is bijvoorbeeld gebouwd op stenen van hunebedden. Tja, zo kom je er snel vanaf.

Tot drie uur weer lekker door het bos gefietst. We kwamen nog een kluppie van tientallen oude mannen op Solexen tegen! Die dingen zijn niet uit te roeien!  Ook nu weer veel onverharde paden maar ‘s middags ging het wat sneller. Er liepen heel wat ooievaars in het veld. We zagen ze ook vliegen en hoorden ze klepperen. Ook een geelgors kruiste ons pad. Mooi! Wij vinden Friesland wel een beetje saai en eentonig (sorry mensen die er vandaan komen). We zitten nu in Sneek, weer bij Vrienden op de Fiets. Vanavond naar het centrum om te eten en natuurlijk op zoek naar één van de 11 fonteinen. En ja hoor, daar stond de man van Stephan Balkenhol. Hij maakt meestal mannen uit hout, heel grof gebeiteld en vaak met een zwarte broek en wit overhemd. Dit beeld staat op een mooie plek. We hebben trouwens in de Hamburgse haven ook een beeld van hem gezien, in het water! We gaan morgen nog meer fonteinen zien. 115 km gereden.

1. Anneke:
    6 juli 2018
    Hoi Meta en Olphaert,

Op http://www.hunebedden.nl/hunebouw staat een uitleg over de bouw van hunebedden wat wel aannemelijk lijkt. De uitleg is te lang om hier even te plaatsen.

Groetjes, Anneke