Ooievaars en brandende zon

8 juli 2018 - Ophemert, Nederland

Vandaag niet zo vroeg weg want we konden pas om 9 uur ontbijten. Maar om half tien toch op pad. Eerst langs Doesburg en toen weer op de dijk langs de IJssel naar Pannerden. Daar met de pont naar de andere kant. Op de veerpont vroeg Olphaert aan het meisje dat het geld ophaalt of dit het Pannerdens Kanaal was. Nee, zegt het meisje, dit is de Waal. Later bleek dat Olphaert toch gelijk had. Suf dat zo’n kind niet eens weet waar je de hele dag heen en weer vaart! Aan de andere kant staat een prachtig kasteel (Doornenburg). Weer over de dijk langs het water.op veel plekken zijn ze druk bezig met herinrichting, oftewel om het gebied gereed te maken voor waterberging. Je zou je dat nu niet kunnen voorstellen met die droogte. Het is stoffig, planten staan te verpieteren en de bomen staan er ook niet al te fris bij. De laatste dagen hebben we enorm veel ooievaars gezien. Ook veel nesten waar twee à drie halfwas jongen zitten te wachten tot paps of mams weer met een lekkere kikker, kuiken of iets anders eetbaars thuiskomt.

Gisteren en vandaag hebben we uitsluitend in de zon gereden. Er staat geen boom op de dijken en alle bankjes staan ook in de zon. Dus we zijn aardig doorgestoofd. Nu zitten we in een b&b op een camping na een rit van 100 km. We zijn hier alleen in een huis met zes kamers, dus we hebben een zee van ruimte. De laatste 50 km hebben we de wind weer eens tegen gehad dus we zijn best moe. Weer vroeg naar bed en morgen weer vroeg op pad. Op weg naar huis.