Hamburg en de opening

29 juni 2018 - Hamburg, Duitsland

Het is vrijdagavond, de avond vóór vertrek uit Hamburg. Wat hebben we zoal gedaan? Dinsdagochtend zijn we naar die Kunsthalle gegaan en mochten we bij de opbouw kijken. Er moest nog heel veel gedaan worden maar Olphaerts werk hing al. Het werk uit het Louvre was net gearriveerd. ‘s Middags hebben we wat rondgewandeld. Woensdag naar het Speicherquartier geweest waar ook de waanzinnig dure Elbphilharmonie staat. Het ding heeft 860 miljoen euro gekost, maar de accoustiek schijnt fenomenaal te zijn. In dit gebied staan oude pakhuizen die heel mooi omgebouwd zijn tot woonhuizen en kantoren. Om 18:30 uur was er een voor-presentatie voor de vrienden van de Kunsthalle. Er zijn er 20.000! ‘s Middags waren Jaap en Elizabeth uit Rotterdam gearriveerd die speciaal voor de opening gekomen zijn. Met de auto, dus zij hebben nette kleding en schoenen voor ons meegenomen. Het was ‘s avonds heel druk (zeer betrokken Vrienden), dus toen na wat plichtplegingen de tentoonstelling gezien. Het is een waanzinnig mooie expositie geworden met 201 werken. Veel oude werken - per slot van rekening gaat het over catastrofen van 1600 tot heden - maar ook nieuwe werken. Kennis gemaakt met een paar andere kunstenaars. Donderdagochtend hebben we een paar kerken bezocht.  Overal werd op het orgel gespeeld. Om 15:00 uur was er speciale openstelling voor de Vrienden, dus daar zijn we. Ook heen gegaan. Nu kon je op je gemak kijken en foto’s maken. En om 19 uur was de echte opening. Eerst een speech van de directeur, daarna van de staatssecretaris en als laatste de curator met een professor dokter van de universiteit van Passau die samen deze tentoonstelling hebben samengesteld en waar jaren aan is gewerkt. Daarna was er een etentje en bij het afscheid werden we nog voorgesteld aan de restaurateur(die alle werken in ontvangst neemt en inspecteert of alles goed aangekomen is). Zij was laaiend enthousiast over Olphaerts werk. Eindelijk eens actuele weken in plaats van steeds diezelfde oude werken, werd er gezegd. Zij zou ook graag zien dat Olphaert nog een keer terugkomt voor een lezing voor de Vrienden en andere geïnteresseerden. Hij gaat sowieso nog een keer met Jonathan naar Hamburg om de tentoonstelling te zien. Vandaag een lekkere rustdag genomen. Gewandeld door het park Planten un Blomen. Een enorm park met o.a. een tropische kas, een Japanse tuin, een rozentuin en speeltuintjes en ligweiden. Heerlijk gelummeld. Inmiddels is het ook hier prachtig weer. Vanavond gaan we de tassen weer pakken en morgenochtend fahren wir wieder ab. Eerst naar de veerpont want we moeten naar de andere kant van de Elbe. Het schijnt een behoorlijk lange en boeiende tocht te zijn. We gaan het meemaken.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Odilia Klein:
    29 juni 2018
    Hè wat klinkt dat allemaal fijn! Ook heerlijk dat het mooi opgehangen is, dat stelt je weer gerust...Interessante mensen gezien en gesproken...En dat was ook een gedachte van mij, hoe neem je je nette kleding mee op de fiets? Nou zo is dat dus gegaan. Lieve vrienden! Fijn ook dat het nu achter de rug is en jullie je weer op de terugreis kunnen concentreren. Goede reis!
  2. Marjolijn:
    29 juni 2018
    Leuk om de foto's te zien, dank je wel, het werk hangt indrukwekkend, wat een heerlijkheid!
  3. Heleen:
    30 juni 2018
    Inderdaad, leuk om te zien hoe de werken hangen. Dat het tijd neemt om te kijken is logisch, want als je alle 30 werken aandacht wil geven ben je wel even zoet. Goed om te zien dat belangstellenden dat doen.
    Voor straks: lekker terugfietsen in het aanhoudende mooie weer. Toch een beetje vakantie.
  4. Fiet:
    30 juni 2018
    Fijn dat na de heenreis alles op de plaats van bestemming een succes bleek te zijn. Goede tocht terug samen.
  5. Anneke:
    30 juni 2018
    Fijn dat de tentoonstelling een succes is en leuk om te lezen dat jullie je daar hebben vermaakt, evenals in de stad zelf zoals het park Planten un Blomen. Mooie foto's daarvan trouwens, ook van Olphaert's werken. Ik ben benieuwd wat jullie op de terugreis weer gaan meemaken. Het wordt trouwens twee zo warm als op de heenreis: zo'n 30 graden. Doe het rustig aan, zou ik zeggen.
    Groetjes, Anneke
  6. Francisca:
    3 juli 2018
    Prachtig zoals de werken opgehangen zijn!