AFZIEN

21 juni 2018 - Norden, Duitsland

Gisteren is de zomer begonnen. Zegt men. Hier is het echter herfst geworden. 14 graden, regen en een noordwesterstorm. We hebben 4 dagen geprofiteerd van de harde wind maar gisteren was het ploeteren. Behalve de eerste paar kilometer was het alleen maar tegen de wind in beuken. Dat schiet niet bepaald op en we moesten ook nog met een pont over. We kwamen daar om 14:20 uur aan en ik zei nog gekscherend dat de pont vast eenmaal per uur ging....en dat was natuurlijk zo. Hij was om 14 uur vertrokken en de volgende ging om 15 uur. Gelukkig was er een bankje in de luwte met ook wat zon, dus maar eens op de kaart gekeken. Als we de route zouden volgen zouden we heel laat aankomen in Norden, waar we iets gereserveerd hadden. Dus in de tussentijd een alternatieve route direct naar het noorden uitgezocht en niet helemaal langs de kust. Al met al toch nog 85 km gereden maar we waren pas om 19 uur bij ons hotel. En daar moesten we snel aan tafel want het was een familiehotel en er lagen twee familieleden in het ziekenhuis dus ze wilden snel sluiten. Dus dan maar eerst eten voordat we gingen douchen.

Het landschap is niet echt heel boeiend. Je fietst vooral langs de dijk met heel veel schapen en heel veel veeroosters en aan de andere kant landbouwgrond. Met regen zijn die roosters overigens gevaarlijk glad. Bij eentje ervan ging het mis en Olphaerts fiets gleed weg. Gelukkig kon hij zich aan het hek vastpakken. Dus dat liep goed af. Heel weinig mensen tegengekomen maar wel veel ‘wild’ gezien. Hazen, kluten, tureluurs, kieviten, kraaien, kauwtjes en een pasgeboren kalfje. Hier lopen de koeien allemaal nog lekker in de wei.