Regen/sneeuw/zon?

31 oktober 2016 - Cradle Mountain, Australië

Het weerbericht voor gisteren zag er niet bepaald hoopvol uit; kans op regen, storm en misschien sneeuw! Toen we opstonden waren alle bergen verdwenen en kwam de regen met bakken uit de hemel. Dan maar een boek lezen! Maar om tien uur klaarde het ineens op, dus toch maar snel naar het Visitor Center van het park en daar alsnog onze geplande route gelopen. Weer heel anders dan de vorige twee. Deze was een stuk gemakkelijker dan de vorige, maar niet minder mooi. Toch weer 7,5 km in totaal gewandeld. Regen en sneeuw bleven uit, de zon was er wel. In het hotel werden we weer opgehaald door het busje met dezelfde chauffeur als op de heenreis. Deze man is een wandelende encyclopedie. Wat een kennis, over van alles en nog wat. Bijvoorbeeld: vroeger leverde Tasmanië 90% van zijn appeloogst aan Engeland, maar toen het Verenigd Koninkrijk zich aansloot bij de EU was dat afgelopen. Ze moesten dus op zoek naar een nieuwe afzetmarkt. Dat werd Japan. Maar daar wilden ze andere appels. Nu zijn de overgebleven appelboeren allemaal op de Japanse markt afgestemd en krijgen ze ineens....Brexit. Gelukkig zijn er jarenlang klokhuizen uit de ramen van auto's en wie weet nog koetsen gegooid. Dus overal langs de weg staan appelbomen. De oude rassen kunnen zo weer worden opgekweekt! Gelardeerd met de nodige humor en prachtig landschap was dit weer een heerlijke rit. Weer bij Fiona's b&b afgezet, een heerlijk ruime kamer met zithoek. Vanmorgen weer zonnig weer, maar ook weer koud. Het wil maar geen voorjaar worden, alhoewel de planten en bloemen erg hun best doen..... om half tien de koffer bij het busstation gedropt en nog een paar uur door dit mooie stadje gelopen. Er is daar een cataract gorge waar je helemaal omheen kunt lopen. We hebben onze ochtendgymnastiek weer gehad. Om 13 uur met de bus terug naar Hobart. We hadden dezelfde chauffeur als op de heenreis, Theo Visser uit Volendam. Zo grappig, je komt zoveel mensen tegen met Nederlandse roots. Ook veel jonge Duitsers, die hier komen werken. Er zijn maar heel weinig mensen die hier geboren zijn en hier hun hele leven hebben gewoond. We hoorden van Theo dat het nu sneeuwt in Cradle Mountain. Om kwart voor vier weer in Hobart. Twee uurtjes wachten tot de bus naar het vliegveld. Dus nu zitten we lekker een wijntje te drinken totdat we dit heerlijke eiland gaan verlaten.

1. Odilia Klein:
    31 oktober 2016
    Wat een afwisselende gebeurtenissen jongens! En steeds weer 'bekenden'...bijzonder. Jullie boffen wel met zo'n mooie reis! Fijne voortzetting!