Red Center

8 november 2016 - Ayers Rock, Australië

Alweer vroeg op voor onze vlucht naar Ayers Rock. Eerst vlieg je naar Alice Springs en dan door naar Ayers Rock. Onze eerste vlucht was om 7:10 uur en de aansluitende pas om 13:30 uur, dus we moesten meer dan 4 uur wachten. Lekker gelezen. De binnenlandse vluchten houden ze hier gescheiden van de internationale vluchten. Daardoor is het lekker rustig; totaal geen hectiek zoals op Schiphol. De vlucht naar Ayers Rock duurde gelukkig niet lang - 40 minuten - want er was veel bewolking en veel turbulentie. Met de shuttle bus naar Ayers Rock Resort. Dit complex omvat leuke hotels, een supermarkt, restaurants, medisch centrum, politiebureau en brandweer. Hier wonen ook veel mensen die hier werken. De dichtstbijzijnde stad is 4,5 uur rijden. Op deze plek draait alles om Uluru, de enorme monoliet die in de woestijn ligt. Een heilig gebied voor de Aboriginals die hier wonen. Aangezien we hier in een woestijnachtig gebied zitten, is het wel heet maar ook erg droog. Iedereen waarschuwt dat je heel veel moet drinken omdat er gevaar voor uitdroging is.

Vanavond gaan we dineren onder de sterren. We vragen ons wel af of het droog blijft want er hangen dikke wolken. Je wordt een uur vóór zonsondergang opgehaald en naar een uitzichtpunt gebracht, waar je drankjes en hapjes krijgt en wacht tot de zon onder gaat. We hebben de zon de hele middag niet gezien, maar gelukkig brak de lucht een beetje open. Het werd adembenemend (zie foto's). Daarna een stukje doorgelopen naar het openluchtrestaurant. We zaten met negen mensen aan tafel. Leuke mensen. Lekker gegeten en daarna naar Field of Light. Dat is een tijdelijke installatie van de kunstenaar Bruce Munro. Hij heeft 50.000 glazen bollen op steeltjes gemaakt met allerlei kleuren. Het lijkt een beetje op de bollenvelden. Heel apart. Je kunt er ook doorheen lopen. Doordat het nogal waaide, bewogen de bollen zachtjes heen en weer. Google hem maar dan kun je foto's zien.

Om kwart vóór elf waren we weer terug in het hotel. Dat wordt een kort nachtje want morgen gaat om 4 uur weer de wekker....

1. Corry:
    8 november 2016
    Boeiend verhaal over Bruce Munro. Jullie boffen op die plek dit eenmalige werk gezien te hebben. Zo ook al die verschillende plekken in Australië. Groetjes, Corry