MONA

28 oktober 2016 - Cradle Mountain, Australië

Wat beleven we allemaal! Eerst gisteren in ca. 25 minuten met de ferry naar het schiereiland waarop het Museum of Old and New Art ligt. Dit is eigendom van een stinkendrijke Australiër. Deze man is een professionele gokker en heeft extreem veel geld gewonnen met gokken. Gelukkig steekt hij zijn geld niet in dure auto's en dat soort zaken, maar in....kunst. Helemaal goed, natuurlijk. Het museum is aan de buitenkant gemaakt van corten staal en helemaal verroest. Het is grotendeels in de rotsen uitgehouwen en er zijn drie enorme etages. Je gaat dus een soort grot in. Je kijkt werkelijk je ogen uit. Het is vooral kunst voor rijken. Sommige dingen zijn heel indrukwekkend zoals de enorme wand met 1650 werken van Sidney Nolan. Maar ook hele oude kunst, uit Egypte (sarcofagen) en het staat allemaal door elkaar. Binnen loop je langs de rotswanden en het is heel hoog. Er waren ook mooie dingen van de Yoruba stam uit Nigeria. En een poepmachine van Wim Delvoye, een stuk of zes soort uiers, die gevoerd werden en waaruit aan het eind een drol geproduceerd zou worden. Er hing een niet zo frisse lucht. Om 14 uur zou de drol te voorschijn komen en geloof het of niet, iedereen kwam kijken. Wij ook! Bizar toch?! Maar helaas, zoals in het echte leven, mislukt het wel eens. Er kwam alleen een soort waterstraaltje uit. Urine?

We zijn er van 10 tot 15 uur geweest. Het is moeilijk te omschrijven, je moet het echt zien. Terug weer met de ferry. We hadden 's morgens de koffers al bij het busstation afgegeven, dus er hoefden niet terug naar de b&b. Nog even wat sandwiches gekocht en om 17:30 uur op de bus naar Launceston. De laatste tijd is het droog en aardig zonnig weer. Vandaag was het ook zonnig en tijdens de 2,5 uur durende rit zagen we een prachtig landschap - heel lieflijk met groene heuvels en eucalyptusbomen - en een  waanzinnig mooie zonsondergang. In Launceston sliepen we in een zeer luxe b&b met een grote zithoek en een kingsize bed. Heerlijk geslapen.