Melbourne

13 oktober 2016 - Melbourne, Australië

We zijn nu vier dagen in Melbourne. Het is een leuke, relaxte stad. Iets vinden is gemakkelijk want alle straten lopen horizontaal en verticaal, dus je hebt allemaal blokken. Na het inrichten maandag - dat wil zeggen, voor de helft inrichten - hebben we weer heerlijk gegeten bij Alex Pittendrigh. We hebben een balzaal van een kamer en hij kookt de sterren van de hemel. Hij ziet er ruig uit, maar het is een schat van een man en heel rustig. We hebben hele leuke gesprekken. Dinsdag hebben we een vrije dag genomen en zijn de stad ingegaan. We bezochten een klein kerkje waar een oud baasje achter het orgel zat te spelen. We raakten aan de praat en de man bleek ook dirigent van het Australisch Kamerkoor te zijn. En die schijnen weer heel goed te zijn. Vandaar naar de Queen Victoria market, een enorme overdekte markt. Een deel met groente en fruit, eentje met vlees en vis en eentje met delicatessen. Je kijkt je ogen uit, fantastisch. In een heel luxe winkelcentrum koffie gedronken en daar stond een ATM, dus wij dachten, even geld tappen. Wat er uit kwam was mijn kaart en een bonnetje dat we 500 dollar (= ca. 350 euro) hadden gepind, maar....geen geld. Tja dan sta je daar. Wij in de koffiewinkel het telefoonnummer van de bank gevraagd en gebeld, zij zeiden dat ik mijn eigen Nederlandse bank moest bellen zodat zij de transactie konden blokkeren. Maar ja, het was half zes in de ochtend, dus we moesten  nog even wachten. Toen besloten om een uitgezette wandeling langs de rivier de Yarra te maken. Toen het 09:00 uur in Nederland was heb ik direct de bank gebeld, maar er bleek niks afgeschreven te zijn.

Woensdagochtend hebben we de ophangklus van de werken van Olphaert afgemaakt en nu liep het als een trein. Daarna door naar Irene, naar de universiteit, om met diverse mensen kennis te maken. Het is daar ongelofelijk groot met heel veel faciliteiten voor de kunstenaars. Broodje gegeten en toen naar het museum. We hadden niet zoveel tijd dus we moeten nog een keer terug. In deze periode is het Melbourne festival en in een kleine zaal van de recital hal was een uitvoering van John Cage's prepared piano. Het bleek uitverkocht te zijn, maar na het museum hebben we toch nog even gevraagd en er bleek net een annulering te zijn. Dus dat hebben we toch nog kunnen zien. Daarna ergens iets gegeten. We zijn nog niet zo goed thuis dat we een goed restaurant konden vinden. Nu weten we dat we in een andere buurt moeten zijn.

Vandaag was Olphaerts lezing voor de studenten. Hij was best nerveus maar het liep gesmeerd en iedereen was vol lof. Omdat het mooi weer was hebben we een ander deel van Melbourne bekeken en lekker in een parkje gezeten. Wat het weer betreft, is het hier heel raar. Toen wij zondagavond aankwamen was het 21 graden, maar maandag was het 16 graden en dinsdag en woensdag ongeveer hetzelfde. Vandaag scheen de zon en voelde het al prima en morgen en zaterdag beloven warme dagen te worden. Verder is het heel leuk om van de herfst in de lente te komen. Alles staat in bloei en er komen blaadjes aan de bomen. Grappige, brutale vogels zitten hier.

Morgen is Olphaerts opening en we zijn benieuwd hoe de mensen reageren.

1. Robin:
    13 oktober 2016
    Ziet er goed uit!
    en veel plezier en succes morgen bij de opening
    XRobin