AMS-SIN-MEL

10 oktober 2016 - Melbourne, Australië

We zijn er! En was het zo erg als ik altijd gedacht had? Eigenlijk viel het best mee. Natuurlijk is en blijft het een ongelofelijk eind weg. Maar als je je erop instelt is het best te doen. We hebben wel iets bizars meegemaakt op Schiphol. Hoeveel mensen lopen daar rond? Vele tienduizenden. Hoe groot is de kans dat je daar een bekende tegen het lijf loopt? Ook als je met iemand af zou spreken loopt het nog gemakkelijk fout. Laten wij nu uitgerekend Huub Belderbos tegenkomen? Voor de mensen die niet weten wie dat is: dit is de eigenaar van het appartement onder ons en de man die erin slaagt de boel altijd uit de hand te laten lopen. Een grotere gluiperd kun je je niet voorstellen. En uitgerekend die moeten we tegenkomen. We zijn dus maar snel ergens anders koffie gaan drinken....

De reis van Amsterdam naar Singapore verliep zeer gladjes. We hadden redelijk ruime zitplaatsen. Lekker uitgebreid de zaterdagkrant gelezen en een filmpje gezien. Toen 4,5 uur op Singapore AirPort rondgelopen, want jeetje wat word je stijf van zo lang zitten! Van de vervolgvlucht hebben niet zoveel gemerkt. We vielen steeds in slaap. Het laatste uur was er veel turbulentie omdat het stormde in Melbourne. We werden opgepikt door Storm Gold (geweldige naam hè?) van de galerie en die heeft ons naar ons logeeradres gebracht bij Alex Pittendrigh. Hij had voor ons gekookt, dus om elf uur 's avonds, dat voor ons gevoel half twee 's middags was, zaten we aan een heerlijke ovenschotel. Om half één naar bed en tot tien uur geslapen! Na het ontbijt zijn we naar de galerie gegaan en hebben daar de helft van het werk opgehangen. Daar hebben we ook Irene Hanenbergh ontmoet, de vrouw die verantwoordelijk is voor deze tentoonstelling. Zij had Olphaerts tentoonstelling in Boijmans gezien (zij is Nederlandse maar woont al heel lang in Australië) en had zijn catalogus gekocht en die had ze daar laten zien. Zij volgt Olphaert ook op Facebook. Zij liet het werk aan genoemde galeriehouder zien en die zag er wel wat in. Tja, en dan ga je het gewoon brengen en heb je geen excuus meer om niet naar Australië te gaan! Overigens hebben we alle werken in een kartonnen doos in een rugzak meegenomen. Geen haan die ernaar kraaide. Liepen we daar met een kleine 40.000 euro aan waarde rond. De grap was dat we allerlei instanties hadden gebeld hoe je zoiets in-/uit moesten voeren maar dat eigenlijk niemand het helemaal precies wist. Ook weer echt Nederlands! Maar goed, het is goed gegaan en er blijken ook geen invoerrechten op zelfgemaakte kunst te zitten.

We hebben vandaag ook gesproken over de mogelijkheden om hier te bezoeken. Elias en Anne-Marit: het sneeuwt in Nieuw-Zeeland !!

Voorlopig blijven we in Melbourne, wat een zeer relaxte stad is. De trein/metro stopt echt voor de deur en ze hebben hier een identiek ov-systeem  dus wij voelen ons hier al helemaal thuis.

1. Francisca:
    10 oktober 2016
    Hallo Meta en Olphaert,

Geweldig dat jullie goed aangekomen zijn aan het andere eind van de wereld. En bizar dat jullie de boze onderbuurman tegenkomen op Schiphol. Destijds bij mijn reis naar Melbourne heb ik dezelfde route afgelegd ( via Singapore en ook daar een tussenstop van een paar uur) dus ik krijg wel beeld en geluid bij de blog. En ja Melbourne herinner ik me ook als een fijne relaxte stad met een wat gemixte cultuur ( brits en amerikaans) met een aussie accent. Bijzonder dat zelfgemaakte kunst verder niet belast is!

Met hartelijke groet vanuit een nog steeds zonnig Nederland!

Francisca
  2. Heleen:
    11 oktober 2016
    Hé Fooks,
    Wat een geluk dat jullie zo goed kunnen slapen, zowel aan boord als na aankomst, want dan heb je minder last van jetlag. Ik viel de eerste dagen in Darwin op de gekste momenten overdag in slaap en als je kunst moet ophangen, dan kun je dat niet gebruiken. Hebben jullie alleen kleine doeken meegenomen of hoe hebben jullie grotere vervoerd? Opgerold? Beschadigen ze dan niet? Wel een komisch idee, zo'n schat aan waarde in die rugtas. Goed dat je hem nergens vergeten bent, want tegenwoordig blazen ze zo'n ding zomaar op.
    Fijn dat jullie in ieder geval goed overgekomen zijn. Nu begint het genieten. Gaan jullie ook nog lekker toeristisch doen zoals wij deden? The Great Ocean Drive is echt mooi. En al die vogels in de omgeving zijn een plezier om te zien. Begint het voorjaar al of is het nog winter down there. We horen het allemaal wel. Hoe gaat het trouwens met je pols?
    Veel plezier, groetjes,
    Heleen