Het grote afzien...

27 augustus 2019 - Winningen, Duitsland

Gisteren was een eitje, voornamelijk vlak en heel veel schaduw. Heel idyllisch, zoals je uit sprookjes kent. Stel je voor een smal dal - soms wat breder - en daartussen meandert de rivier de Lahn. Enkele meters hoger ligt het fietspad omringd door groen en veel bomen. Ook heel veel banken, dus super lekker fietsen. De 50 km die we zouden moeten fietsen werden er 63, maar dat was ook geen punt. Om 14 uur wilden we nog een boterham eten en toen hoorden we gerommel. De lucht zag er nogal onheilspellend uit, dus in no-time het brood naar binnen gepropt en snel weer op de pedalen. Toen we bij het hotel waren vielen de eerste druppels. Daar is het ook bij gebleven. Limburg An der Lahn is een bijzonder mooi stadje met heel veel oude vakwerkhuisjes. We hebben in het alleroudste huis gegeten. Het was gebouwd in 1250. Er staat ook een bijzonder kleurrijke Dom. Ook erg mooi van binnen. Niet teveel tierelantijnen, maar redelijk sober.

Vandaag was een heel ander verhaal. Het was warmer dan gisteren - het zou 34 graden worden - en in het begin liep het lekker. Weer vlak langs het water met veel schaduw. Maar toen kwam er een stuk waar geen fietspad was en daar moesten we een stukje omfietsen. Mensch, dat was een complete bergetappe! Het laatste stuk van de helling was 12%. Even om een idee te krijgen: de Van Brienenoordbrug is 4%. Daarna ging het gelukkig lekker naar beneden - konden we ook gelijk opdrogen, want we waren drijfnat van het zweet - om een eindje verder een helling van 16% te moeten overwinnen. En daarna ging het door een bos en dat had ook pittige klimmetjes. We zagen twee keer een grote roofvogel posten op een rol gemaaid gras. En we hoorden weer raven! Dat is nu al de derde keer dat we die zien of horen. Toen we in Koblenz aankwamen hebben we eerst een grote Hefeweizen genomen. Dat is het voordeel van alcoholvrij! Even een beetje uitgerust en toen naar het eerstvolgende dorp na Koblenz gefietst, Winningen. Totaal toch nog 85 km gefietst. We hebben net heerlijk gegeten in een heel grappige tent en een buitenplaats die overdekt was met een groot geel zeil. Helemaal ingericht alsof je in Frankrijk bent. Toen we er net waren begon het te onweren en regenen, maar we zaten lekker droog. Morgen nog een snikhete dag en dan wordt het gelukkig iets koeler. Nog even doorbijten.

1. Marjolijn:
    27 augustus 2019
    Wat een stoere binken zijn jullie!
  2. Marianne:
    27 augustus 2019
    Een diepe buiging voor jullie beiden om met deze temperatuur zo’n etappe te fietsen!
    Geniet dagelijks weer enorm van je heerlijke verhalen, dat je daar nog de puf voor hebt is geweldig! Lieve groet van de muurbuuf.
  3. Winnie:
    27 augustus 2019
    Winningen klinkt als een topplek qua naam dan...............
    Respect hoor!
  4. Heleen:
    27 augustus 2019
    Het lijkt al met al dat jullie in Duitsland lekkerder eten dan vorig jaar in Frankrijk. En dat heeft nog wel een naam op te houden.
  5. Fiet:
    28 augustus 2019
    Stoer om zo hard te fietsen en ook ondertussen nog te genieten van de omgeving.