Verrassende dag

24 juni 2018 - Stade, Duitsland

Als we de route zouden volgen moesten we eerst weer 22 km tegen de wind naar Cuxhaven om dan weer langs de dijk te fietsen. En we zijn die dijk een beetje zat. Want een dijk is een dijk is een dijk, nietwaar? En een schaap is een schaap. O pardon, dat klopt niet want we hebben twee verschillende soorten schapen gezien. Maar we kunnen ze nu wel uittekenen. Dus gisteren besloten om een stukje af te snijden en het land in te gaan. En dat was ineens veel leuker. Je komt dan door lieflijke dorpjes met hele mooie boerderijen. Sommige zijn oeroud.

Onderweg zagen we een aankondiging voor het Deichbrand festival met als topattractie Die Toten Hosen en nog een stuk of 40 andere bands. Daar zou je toch voor terugkomen, nietwaar?! 😱 Het land werd glooiend. We moesten zelfs een beetje klimmen. Waarschijnlijk reden we over oude duinen. En we zagen ook nog twee kleine grafheuvels met oude bomen, pal naast de graanvelden. We werden heel vaak vergezeld door laagvliegende zwaluwen. Het weer was iets beter dan gisteren (15 graden) met minder regen. En de wind grotendeels in de rug. Daarna zijn we nog twee keer door een bos gereden, eenmaal over een onverhard blubberig pad met pittige klimmetjes. Echt een heel gevarieerde dag. En je komt geen mens tegen. Heerlijk. Maar als er iets gebeurt, dan is het ook groots. We zagen een hele rits wagens met zwaailichten, dus we dachten dat er een ernstig ongeluk was gebeurd. Maar het was een Öl Unfall. Iemand had olie gelekt over kilometers van de rijbaan, dus daar stonden allemaal mannetjes met emmertjes zand over te gooien. En dat op zondag!

Om kwart vóór zes waren we in Stade, niet zo heel ver van Hamburg. Ook dat was weer een verrassing. Een pareltje met prachtige oude huisjes, sommige uit 1590/1600. We hebben een rustig hotel net buiten het centrum.

Vandaag bijna 100 km gereden. Hemelsbreed is het nog ca. 45 km naar Hamburg maar onze route gaat niet rechtstreeks dus het zal ongeveer nog 70 km zijn.

Speciaal voor O&B: vandaag weer met foto’s.

1. Fiet:
    24 juni 2018
    Mooie foto’s! Goede laatste etappe gewenst.
  2. Marianne:
    25 juni 2018
    Kijk werkelijk uit naar jullie reisverslag, wat maken jullie een mooie reis! Nu op naar Hamburg en de expositie. Warme groet en dikke kus van jullie muurbuurvrouw.