Omleiding hier, omleiding daar....

31 augustus 2022 - Neuwied, Duitsland

Bij vertrek uit Worms dachten we vlot de stad te kunnen verlaten. Dat liep anders. Snel kregen we een omleiding. Stiekem doorrijden en zien waar het schip strandt is geen optie want de weg wordt hermetisch afgesloten. De omleidingen zijn gelukkig goed aangegeven en na een hele omweg kwamen we weer op de route......om direct weer een volgende omleiding te krijgen. Kregen we nog meer van deze lelijke stad te zien!!! Maar goed, we zijn er uit gekomen. We hebben veel direct langs de Rijn gereden, maar dan weer op karrensporen. Schiet niet zo op, maar is wel mooi. Veel banken ook, dus veel keus om koffie te zetten en wat te eten. Toen we weggingen was het bewolkt maar binnen een uur of twee kwam de zon er toch weer door en werd het heet. De Duitse weervoorspellers zitten er - net als die in Nederland - ook vaak naast. Voor morgen is regen voorspeld. Een oud vrouwtje dat naast ons op de bank kwam zitten zei een beetje cynisch: als ik nat word, dan geloof ik het pas.

Rond half vijf een hotel gezocht in Bingen. Bij de eerste konden we allebei een eenpersoonskamer krijgen. Daar hadden we natuurlijk geen zin in. Toen begon die man van: het is heel lastig om in het hoogseizoen op de bonnefooi een hotel te zoeken en verder zijn hier alleen duurdere hotels. Wij weg en 200 meter verderop hadden we een prima hotelkamer voor veel minder geld dan die 2 eenpersoonskamers. ‘s-Avonds een restaurant gezocht. Dat viel hier ook niet mee en jeetje, dit was ook al zo’n sfeerloze stad. Toch een Italiaan gevonden, gerund door een Indiër. Eten was goed voor heel weinig geld. Onder het eten hebben we nog wel een soort slapstick gezien: een oudere man ging met een bezem zijn witgeverfde kantoor aan de buitenkant schoonmaken. Een soort dieptereiniging. Maar hij ging tien keer over dezelfde plek. Naast hem stond een jongen met een stoffer en blik; hij keek toe. Toen alles schoon was, was het rolluik aan de beurt. Naar boven en naar beneden ging dat ding en elke keer ging die bezem erlangs. Elke groef en spleet kreeg een beurt. We hebben ons kostelijk geamuseerd. 93 km gefietst, totaal 1223 km.

Het zou vandaag een regendag worden.....maar zoals eerder hebben we alleen bij vertrek wat gemiezer gehad. Het was bewolkt en 25 graden. En ook nog eens wind in de rug, dus wij zoefden langs de Rijn. Alle clichés waren van toepassing; iedereen kent de plaatjes van kastelen, forten, de Lorelei, mooie vakwerkhuisjes. Ze kwamen allemaal voorbij maar nu over geasfalteerde wegen. Om een uur of vier kwamen we een hotel tegen met een propvol terras en het was direct raak. De grap is dat de hotels steeds goedkoper worden. We hebben ook op het terras gegeten en al die mensen die daar zaten kenden elkaar, het was er heel gemoedelijk. Het tegenovergestelde van gisteren! 84 km gefietst, totaal 1.307 km

Morgen gaan we naar Keulen en willen daar een extra dag blijven. Op de heenreis ontmoeten we nog een kennis van Olphaert, drinken daar koffie en fietsen verder.

1. Stephane:
    31 augustus 2022
    Beste lange afstandsmoeders,

Leuke reisverslagen maken jullie. Maar ik heb de indruk dat het in vergelijking met de vorige reizen veel te gemakkelijk gaat: goed weer, geasfalteerde rechte banen, geen bergen, …. Als jullie niet opletten zijn jullie veel sneller thuis dan voorzien 😖. Ik reken nu echt dat jullie wat tegenslag tegenkomen, want anders is er geen glorie met deze trip 😂😂.
  2. Geraldien:
    1 september 2022
    ‘ wie reist ziet hoe het landschap verandert, maar ook hoe eigen ideeën langzaam hun absolute karakter verliezen’
    Uit de derde Abt Emo lezing ‘Reizen en het Kleine verschil’ door Rik Torfs. Hebben jullie gelezen?