Een verrassende dag

3 september 2022 - Dortmund, Duitsland

Na een heel goed ontbijt en nog wat gelummel gingen we op pad. Eerst naar het veer om aan de overkant van het water verder te gaan. We waren er om 09:00 uur, maar toen bleek dat de veerman pas om 10:00 uur op zaterdag vertrekt. Tja, voor ons zijn alle dagen eender dus we hadden niet in de gaten dat het zaterdag is. Er zat een oude man op een bankje bij de pont en we raakten aan de praat. Hij was 82 jaar, zat zijn hele leven in de horeca en net als in Nederland is er personeelstekort, dus hij sprong bij. Na een half uur ging hij weg dus hebben we van de nood een deugd gemaakt en een kop koffie gezet. Aan de overkant kwamen we in een bijzonder mooi stadje. Brood gekocht en op pad. We hadden gisteren op de kaart gekeken en het leek wel of we alleen maar in een soort randstad - dus alleen maar in de bebouwde kom - zouden fietsen. Niet zo’n leuk vooruitzicht. Tel daarbij op dat we door het Ruhrgebied moesten en dat maakt het ook niet vrolijker. Iedereen denkt natuurlijk aan de enorme zware industrie met de vieze rook uit de schoorstenen! Maar dat was vroeger. We zijn amper in steden geweest en hebben een hele tijd langs de Ruhr op een fietspad gereden.  Niks geen industrie maar wel veel groen. We zaten wel ineens weer in de heuvels, wat natuurlijk betekent dat er geklommen moet worden. Maar dat ging prima. Na een hele lange klim zaten we ineens op een soort Vennbahn. Het leek wel of we weer in Aken zaten.... Petje af voor de landschapsarchitecten die de omgeving zo fraai hebben omgetoverd.

We hadden gepland om ongeveer 75 km te fietsen. Op een gegeven moment zaten we bij de universiteit van Dortmund - een enorm complex. Daar ‘hing’ een soort magneetbaan die over de campus ging. Alleen werkte hij niet in het weekend. Aan het eind stond een hotel voor een redelijke prijs en we konden er eten. De fietsen werden geparkeerd in het invalidentoilet; geen probleem!! Zoiets hadden ze in Keulen toch ook wel kunnen bedenken?

Het was natuurlijk spannend hoe het zou gaan met het nieuwe zadel van Olphaert. We hebben aardig wat pauzes ingelast maar het ging opmerkelijk goed. Hopelijk blijft het zo.

Morgen nog ca. 60 km naar Münster en dan eindelijk een dagje vrij.

Vandaag 75 km gereden, totaal 1575 km.