Aboriginal art

8 november 2016 - Ayers Rock, Australië

Mag je een keer uitslapen en dan ben je natuurlijk hartstikke vroeg wakker! Dus dan sta je om half zeven ondergoed te wassen.... Vandaag staat het museum op het programma. Dat ligt aan de andere kant van Darwin, maar we besluiten toch te lopen. De lucht ziet er raar uit, vreemde wolken. Zou het droog blijven? Voor zekerheid de paraplu maar meegenomen. Het is een aardig museum met van alles en nog wat, maar vooral de Aboriginal art trok ons. Er hingen veel werken geschilderd op boombast. Geen 'dot paintings', zoals wij ze vooral kennen. Dat is er wel maar dat is hedendaagse kunst. Wat daar hing was voornamelijk gebaseerd op rock art, dus wat heel vroeger op rotsen was geschilderd. Mooie aardse kleuren; intrigerende voorstellingen die verwijzen naar oude verhalen. Toen we binnen waren begon het ineens enorm te plenzen. Het heeft zeker een uur gehoosd. Toen we weer terug naar de stad wilden, was het zo goed als droog. Er loopt een pad langs de kust door een mooi bebost gebied. 's Middags lekker op ons balkon gezeten. Even later hoorden we alarm: 'emergency, evacuate now'. Wat bleek, er was brand in het parlementsgebouw, vlakbij ons hotel. Het leek allemaal mee te vallen.

Darwin is in 1974 compleet verwoest door orkaaan Tracy. De stad is opnieuw gebouwd, maar de architecten verdienen geen schoonheidsprijs. Het ene gebouw is nog lelijker dan het andere. Een gemiste kans!

's Avonds in een enorme pub iets gegeten. Het was alsof je in Engeland was! Een ongelofelijke herrie, 4 tv's aan, maar toch ook weer heel gezellig. En lekker gegeten.