Hindernissen

28 augustus 2022 - Speyer, Duitsland

Gisteren zijn we vertrokken - met regen! Gelukkig is het aardig afgekoeld. Wij dachten soepeltjes naar het Rijndal te rollen, maar daar stak Emo een stokje voor. Hij vond het leuk om nog een heuvel over te gaan, dus wij volgen braaf als trouwe ‘pelgrims’. Het landschap is een beetje desolaat. Soms rijd je langs de Rijn, die hier een brede kaarsrechte rivier is, maar vaak op dijken van zo’n 3 meter hoogte die Hochwasserschütz dam heten. Er wordt hier enorm veel aan waterberging gedaan. Aan weerszijden zie je bomen en daar slingert die dijk dan doorheen. Bovenop ligt gravel maar je kunt goed doorfietsen. We rijden nu steeds naar het noorden maar op een gegeven moment moesten we naar het oosten. Dat is vreemd, maar we hadden het kunnen weten: we kwamen bij een prachtige kerk van midden 11e eeuw in Schwarzach. Onze vriend heeft deze dus ook gezien. Hij heeft zelfs in het klooster overnacht maar dat is nu niet meer mogelijk. Wij hebben overnacht in Hügelsheim. Gereden: 83 km - totaal 985 km.

Vanmorgen konden we pas om 8 uur ontbijten dus we vertrokken later dan anders. Het zou ongeveer 75 km zijn volgens Google maps, dat bleek echter niet waar. Er was nog een omleiding, maar die was op het laatst verkeerd aangegeven. Toen stonden we voor een enorme blokkade. Mensen vóór ons gingen er met de fiets langs, dus dat hebben we ook maar gedaan. Het is altijd afwachten wat je aan de andere kant treft, maar daar konden we gewoon langs de barricade fietsen. We fietsen weer vaak over de Hochwasserschütz dam door het groen, maar ineens fietsten we langs een enorme energiecentrale. Je hoopt dan dat het waterkracht energie is, maar aan de achterkant zagen we enorme bergen kolen.... En toen stonden we ineens voor een waterkering die omhoog stond. En wij moesten naar de overkant. In de verste verte was geen brug te bekennen, dus wat doen we nu? Toch maar eens wat dichterbij gekeken en daar stonden borden naast een trap dat je de fiets naar boven moest duwen en boven op de overloop niet mocht fietsen. Dus tassen aan één kant van de fietsen gehaald en met z’n tweeën eerst de ene fiets naar boven, dan de andere en daarna de tassen. Er werd door meer mensen gebruik gemaakt van deze overloop, maar dan door fietsers zonder bagage. Aan de andere kant weer vrolijk verder. Weer veel over de hoogwaterdammen gefietst en gaandeweg bleek Speyer, waar we naar op weg waren, toch een stuk verder te zijn. Enfin, nog iets gegeten en toen de turbo erop. Het was vandaag ook redelijk koel, maar in de middag werd het weer behoorlijk warm. We hebben een klein hotel vlakbij die fantastische Dom van Speyer, het grootste Romaanse bouwwerk van de wereld. We wilden hier 2 nachten blijven maar dat kon niet, dus vanavond hebben we lekker rondgeslenterd en morgenochtend gaan we de Dom bezoeken en gaan daarna verder naar Worms. Kijken of we daar 2 nachten kunnen blijven. Vandaag 89 km gereden. Totaal 1.074 km, dus we zijn over de helft. Maar de tweede helft gaat langer duren dan de eerste helft. Anders zijn we over twee weken thuis en dát is niet de bedoeling.