Dag van tegenstellingen

29 augustus 2022 - Worms, Duitsland

Gisteravond hebben we Speyer doorgelopen. Heel fraai gebouwd, mooie winkels en goed onderhouden alles. En enorm veel ijszaken, je valt er bijna over. Duitsers zijn gek op ijs en dat is ze ook wel aan te zien....

Vanmorgen om 09:00 uur stonden we vóór de Dom van Speyer. Wat verwacht je binnen te zien in dit gebouw dat bijna 1000 jaar oud is? Is er veel veranderd/aangepast aan de tijd? Of is het nog zoals het toentertijd was? Gauw naar binnen. En wat een geluk, het was nog bijna zoals het ooit was. Zeer sober, zoals een Romaanse kerk hoort te zijn (dat is mijn mening).

Om 10:30 uur weer op onze stalen rossen geklommen en richting Worms gefietst. Erg fraai was de route niet. We moesten dwars door Ludwigshafen en daar is niks aan. Gelukkig ging de route verrassend genoeg af en toe door een bos, maar verder was het nogal saai. En hier is het nog droger dan waar we vandaan komen. Heel veel is dood of zo goed als dood. Treurig om te zien. Om 16:00 uur waren we in Worms. Er was een soort kermis dus veel hotels waren vol. Maar we hebben toch een knus hotel gevonden (bett und bike) met een grappige eigenaresse met veel humor. Snel gedoucht en op naar de Dom van Worms. Deze is ook uit dezelfde rijd maar die hebben ze helemaal verkloot door er spuuglelijke barokke protserige beeldenpartijen in te zetten. Zo ontzettend zonde. Wat ook bizar is, is dat ze vrij dicht op de kerk gewoon van alles hebben gebouwd en niet bepaald in de mooiste bouwstijl. Met andere woorden: dit is een vreselijk lelijke stad. Gelukkig hebben we maar 1 nacht geboekt. Het was nog een hele toer om ergens iets te kunnen eten, maar we zaten op een soort pleintje en we hebben ons kostelijk vermaakt. Niet te filmen wat er allemaal voorbijkwam - ze kwamen zó uit een schilderij van Brueghel! Morgen dus maar gauw weer verder. Vandaag 56 km gereden, totaal 1130 km.

1. Anneke:
    31 augustus 2022
    Hoi flitsende fietsers,
    Nou, je kunt niet zeggen dat jullie fietsavontuur saai is. Van fijne fietsroutes tot pittige klimroutes, net als de plaatsen/dorpen die jullie aandoen: van mooi tot lelijk. Ik hoop dat jullie de rest van de reis in veel mooie plaatsen en dorpen terechtkomen, waar jullie meerdere dagen kunnen verblijven. Want anders zijn jullie inderdaad veel te snel terug in Rotterdam.
    Lieve groetjes, Anneke