Het begin van Emo’s pad

25 augustus 2022 - Freiburg im Breisgau, Duitsland

Wat een heerlijke stad is Bazel. Ik was er nog nooit geweest. Olphaert wel maar heeft er toen alleen overnacht. Het is een hele schone stad met mooie, goed onderhouden huizen (veel vakwerkhuizen). Mensen zijn heel relaxt en het is druk met verkeer maar hier geen scheurende idioten met dubbele uitlaten die even laten weten hoeveel pestherrie ze kunnen maken.... Brede straten, veel groen (alhoewel veel bomen hier ook op instorten staan); kortom, een fijne stad om even bij te komen. Dat hebben we ook gedaan. Lekker door de stad gestruind, natuurlijk naar het Kunstmuseum geweest (2x) en lekker gegeten. Gistermiddag hebben we gezellig wat gedronken met Robert Andriessen en zijn vrouw Susan. Zij verzorgt muziekreizen en zij waren juist aangekomen met een groep in Bazel! Robert zingt in het kwartet bij Olphaert. Zo grappig dat zij daar ook waren. Één groot nadeel van Bazel is dat alles peperduur is. Het geld vliegt je zak uit. We hebben een redelijk ‘goedkoop’ hotel kunnen vinden, maar desalniettemin hebben we in deze drie nachten en twee dagen net zoveel uitgegeven als de hele week daarvoor. Maar goed, het was het waard. Vanmorgen bij een bakker de laatste Franken opgemaakt.

Vandaag begint eigenlijk de echte reis. Hier pikken we de terugreis van abt Emo op, die terug liep naar zijn klooster in Wittewierum. Zijn heenreis naar Rome hebben we vijf jaar geleden gefietst.

Omdat het vandaag weer een graadje warmer zou worden zijn we iets na achten vertrokken. De gps had wat kuren, dus het duurde even voordat we de stad achter ons hadden gelaten. In Duitsland was het begin lekker relaxt, vrij vlak langs boomgaarden. Snel maar eerst koffie gezet want dat hebben we niet veel gedronken in Bazel. Snel moesten we klimmen en niet zo’n beetje ook (uitlopers van het Schwarzwald) en alle bomen bleken aan de verkeerde kant te staan. Dus dat was weer peentjes zweten in de zon. Maar.....het was er prachtig. Even daarna reden we tussen de wijngaarden met rode en witte druiven in allerlei maten. Vanavond maar weer eens een wijntje bij het eten? We drinken veel bier (veel alcoholvrij), maar af en toe nemen we een glas wijn. En niet meer een hele FLES, zoals op onze reis naar Rome 😇. We hadden besloten vandaag niet te ver te gaan, dus we houden het bij 75 km. Meer dan genoeg! Totaalstand 845 km.

1. Anneke:
    26 augustus 2022
    Fijn dat jullie zo'n heerlijke tijd hebben gehad in Bazel. Ik neem aan dat jullie ook lekker uitgerust zijn en weer 'opgeladen' aan de terugreis beginnen. De afstand die jullie hebben afgelegd vandaag is toch ook prima, want als jullie het tempo van de heenreis zouden aanhouden zijn jullie binnen de kortste keren weer terug in Nederland! Dus onderweg ook relaxen en genieten, alhoewel ik weet dat jullie dat zeker ook gaan doen. Groetjes.
  2. Geraldien:
    26 augustus 2022
    Als jullie het echt als Emo willen doen moet je ook weer terug naar Rome, maar daar is de tijd dan net weer te kort voor. Rustig aan dan maar, we rekenen op de 10e!
  3. Linda en Jan:
    6 september 2022
    Wij terug van onze reis dus nu lekker op ons gemak jullie verhalen lezen 🤓