De Elbe
25 augustus 2024 - Rathenow, Duitsland
Vannacht kwam de omslag in het weer. Het begon keihard te waaien. Snel de ramen dicht gedaan en even daarna kwam de regen. Het stelde allemaal niet zoveel voor. Dit is nu de derde keer dat het ‘s nachts regent. Vanmorgen werden we wakker van het geluid van kraanvogels. Toen we vertrokken hebben we binnen 10 km het volgende gezien: 50 overvliegende kraanvogels met hun karakteristieke geluid, een overstekende vos, overstekende herten (waarvan 1 witte), een tapuit, een raaf, een bonte kraai, een overstekende ree, een koninginnepage en groenlingen. Even daarna fietsten we langs de Elbe over de Elberadweg. Wij hebben jaren geleden het stukje van Praag naar Dresden gefietst, met onderweg als absoluut dieptepunt qua architectuur Usti nad Labem. Een lelijkere stad kun je je niet voorstellen. Ja Winnie, lelijk bestaat toch echt! De route van vandaag over tientallen kilometers was magisch. Wat een mooie rivier en prachtige uiterwaarden, wijdse gezichten en aan de stam van de oude bomen kon je duidelijk zien hoe hoog het water wel eens staat. We hebben genoten. Op een gegeven moment gingen we de Elbe over met de pont en daarna werd het wat minder interessant. Ook vandaag hadden we de wind grotendeels mee. Alleen het laatste stukje moesten we wat harder trappen. Het was een lekker temperatuurtje, rond 23 graden. We zitten nu in Rathenow en we hadden een grotere, leuke stad verwacht. Maar dat viel tegen. Overal plattenbau. Weliswaar gerenoveerd, maar wat een treurnis. Er staan nog een paar authentieke huizen maar voor de rest is het een dodelijk saaie, sfeerloze stad. 95 km gereden.
En morgen rijden we naar Berlijn. Nog 89 km te gaan.
Foto’s
2 Reacties
-
Winnie:26 augustus 2024Usti nad Labem.....een stad waar ik heel vaak door ben gereden en ook af en toe boodschappen heb gedaan. Ook voor de val van de muur. Had je het toen moeten zien...........Maar als je dan eerst door Chemnitz en nog wat van dat soort industriesteden was gekomen dan was Usti nad Labem eigenlijk best aardig :-) :-) Kasteel, zelfs een dierentuin, oude stad. Nou ja, ik weet nog wel wat 'lelijke' plekken voor jullie. Voor de terugreis..........
-
Anneke:26 augustus 2024Gaaf om al dieren te zien binnen 10 km fietsen, zeker ook die overstekende vos, ree en herten. Het is daar maar druk met al die overstekers!

