Een omweg vanwege hevige regen en Arras

5 september 2019 - Arras, Frankrijk

Na een werkelijk superontbijt met luxe broodjes, gewoon brood, een schaal met eieren, een mand met fruit, kwark, diverse yoghurtjes, sapjes, 6 soorten kaas én pannenkoekjes zijn we met een strakblauwe lucht vertrokken uit La Forge de l’Abbaye in Liessies. Als je ooit in de buurt bent, een echte aanrader. Via allerlei hele kleine weggetjes kwamen we in een aardig gebied. We hadden ook een hele lange afdaling en dat is altijd fijn. Op een kruising ergens in een dorp zagen we drie mensen met fietsen staan. De vrouw riep: hallo, met een zwaar Amsterdams accent. Zij deden de route in de tegenovergestelde richting en de grap was dat twee van de drie op een Rotterdamse fiets reden, namelijk dezelfde als die wij hebben (Avaghon). Even een praatje gemaakt en maar niet gezegd wat zij nog voor de boeg hebben.... Ergens hebben we onze route naar Rome van twee jaar geleden gekruist. Rond de middag was het zwaarbewolkt. We wisten dat we wat regen zouden krijgen maar om 15 uur begon het ineens te gieten. Snel regenkleding aan en tegen de wind, die de hele dag al behoorlijk uit het zuid-westen woei richting onze bestemming. Het vervelende was dat we gisteren niks konden boeken omdat alles vol zat. Een hotel zoeken was geen doen in de stromende regen. Dus maar besloten om 9 km naar het zuiden te fietsen, naar Cambrai. Dat is een behoorlijke stad en daar hadden we meer mogelijkheden. De eerste twee hotels zaten vol maar de derde was bingo. Het stomme hier is dat hotels sluiten en maar op bepaalde tijden open zijn. We moesten meer dan een half uur wachten, maar inmiddels was het droog en scheen de zon weer. Onze hotelkamer bleek een kippenhok, met al die fietstassen kon je je kont niet keren. Maar gelukkig wel een goed bed. Voordat we gingen eten nog even door de stad gelopen. Een vreemde stad, geen fijne sfeer en ook niet echt mooi. Bij een Italiaan lekker gegeten. 83 km gefietst.

Vandaag weer met prachtig weer vertrokken. En weer met veel tegenwind. Echt warm is het niet, maar wel goed fietsweer. En eindelijk, eindelijk hebben we vandaag eens langs watertjes gereden. Dat hadden we veel vaker verwacht op een valleienroute!! Dat was gelijk een stuk leuker. Gek genoeg waren er geen bankjes, dus maar op een muurtje bij een sluis een broodje gegeten. Even later kwam er een brandweerwagen, en toen nog eentje en weer één. Ze kwamen niet aangescheurd, dus een echte brand was er waarschijnlijk niet. In totaal kwamen er 5 auto’s. Direct ging iedereen in het gelid staan en er werden instructies uitgedeeld en direct werden er slangen uitgerold en kwamen er allerlei attributen uit de auto. Waarschijnlijk een oefening. Voordat ze het fietspad helemaal zouden barricaderen zijn we vertrokken. Niet veel later reden we Arras binnen. We hebben een appartementje vlakbij het centrum. Vandaag maar 52 km gereden maar daardoor hadden we tijd om het stadje te bezichtigen. Heel mooi plaatsje met mooie huizen. Qua eten was er voor ons niet veel soeps, maar om de hoek bleek een restaurantje met biologisch en vegetarisch eten. Boften wij even. Morgen gaan we het een na laatste stukje van deze route doen, naar Hesdin. En overmorgen sluiten we af in Boulogne-sur-Mer. Dat is het eind van de Groene Valleien route. Tot nu toe is de route ons erg tegen gevallen, simpel omdat we amper door valleien zijn gefietst.