Uluru

8 november 2016 - Ayers Rock, Australië

Vanmorgen om kwart vóór vijf met een ontbijtje met nog vier mensen en een gids op weg naar Uluru om daar de zonsopkomst te zien en om rond de rots te lopen. Een wandeling van 14 kilometer over een vlak pad. Aangezien het hier de afgelopen tijd flink heeft geregend staan er overal bloemen en staan veel struiken in bloei. Alhoewel de meeste bijna uitgebloeid zijn, is het toch een bijzonder gezicht. Daar sta je dan als klein mensje onder deze enorme reus. Het is nog donker als we beginnen te lopen maar al snel wordt het lichter. Het is praktisch onbewolkt en daar komen de eerste zonnestralen op de berg. Dramatisch mooi. De gids vertelde allerlei leuke verhalen over dieren en wat ze voor de Aboriginals betekenen. Sommige gaten in de rots symboliseren ook weer gebeurtenissen uit hun verleden of oorsprong.

We hadden gezien dat het vandaag niet zo heel warm zou worden - 34 graden in plaats van 41 graden - maar er stond ook een behoorlijke wind en het voelde koud aan! Wat went een mens toch snel! Overigens kijken we voor het weer nog steeds op weeronline.nl en geloof het of niet, het klopt heel aardig. Toen we eindelijk in de zon liepen werd het gelukkig warmer. Op het laatst was het echt warm en kwamen de vervelende vliegen ons weer pesten. Maar zo erg als in Kakadu was het gelukkig niet.

Je kunt de rots beklimmen, maar de Aboriginals willen dat niet. Ze verbieden het niet, maar hopen dat je dit respecteert. Er zijn jammer genoeg nog voldoende mensen die dit geen lor interesseert en vrolijk naar boven gaan. Er is een soort hek waar je je aan vast kunt houden, maar er zijn al heel wat doden gevallen. Er is ook een heel pad uitgesleten. Zonde.

Om 11 uur waren we weer terug in het hotel. Voor het eerst van mijn leven heb ik een middagdutje gedaan! Vanmiddag een beetje gelummeld, lekker in bad gelegen en vanavond vroeg eten want morgen moeten we weer om 4 uur uit bed. Wie had het over vakantie? Morgen gaan we naar Katja Tjuta, de Olga's. Ook weer wandelen met wat meer klimwerk. En morgen is het ook weer wat warmer dan vandaag.... we halen alles eruit wat erin zit!