Sur place

31 augustus 2017 - Chalon-sur-Saône, Frankrijk

Ik vergat nog een grappig voorval te vermelden. Toen wij gisteren even zaten uit te blazen onder een boom, stond er een paar meter verder een knalrode telefooncel. Althans, dat leek zo. Toen zag ik wat er boven stond: Ahh......l'eau (spreek uit: allo). Ik vroeg nog, waarom staat er Ahh...water boven een telefooncel. We keken elkaar aan en zeiden allebei: het zal toch niet zo zijn dat daar een kraan in zit? En jawel, dat bleek zo te zijn; heerlijk koud water. We hebben direct ons warme water weggegooid en onze flessen gevuld met heerlijk koud water. Emo zorgt goed voor ons

30 augustus: Van Dijon naar Chalon-sur-Saône. Vanmorgen werden we wakker door....regen! Hm, dat was niet voorzien, want het zou pas na drie uur gaan regenen. We hebben maar eens een lekker luxe ontbijt genomen en toen we vertrokken onder het uitzwaaien van het voltallig hotelpersoneel was het weer droog. Temperatuur was goed, het was zwaarbewolkt dus dat het niet droog zou blijven wisten we wel. Het begin was oersaai, maar wel weer lekker vlak. We gingen naar de Saône en daar zouden we een heel eind langs fietsen. Lekker langs het water geluncht en tot het einddoel langs een mooie route gefietst. Onderweg stak er een bunzing over. Rond drie uur, jawel, voelden we een paar spetters en in no time goot het. Snel regenjack aan en gelukkig kwamen we snel een bushokje tegen, dus daar maar even geschuild. Na een kwartier was het weer droog. Verderop nog een bui gehad en toen we de stad naderden plensde het weer enorm. We hebben het eerste hotel genomen - zeer ongezellig - maar met een grote kamer. 's Avonds in een leuk restaurantje weer eens uitgebreid gegeten. En vegetarisch, gewoon van de kaart. En dat is hier een unicum. We hadden eerst  nog ergens anders geprobeerd maar toen we vroegen of ze iets vegetarisch hadden, keek de man alsof we hem een oneerbaar voorstel deden. Olphaert vroeg nog: vous-êtes paniqué? Maar nee, nee, hij had wel een salade met een eitje. Non merci, dan maar verder zoeken. En met succes.

31 augustus: Van Challon-sur-Saône naar nergens

Geslapen van tien uur tot half acht!!! Wel af en toe wakker geweest en toen hoorden we hoe het hoosde. Eerst maar weer een wasje gedaan en om 10 uur naar het Niepce museum. Erg interessant over fotografie in het dagelijks leven en ook over de man die de allereerste foto maakte in 1827 en over hoe dat in z'n werk ging. 's Middags lekker door de oude stad en door een mooi park gewandeld. Het is de hele dag droog gebleven maar met 19 graden was het wel ineens fris. Vanavond trok de lucht open en morgen belooft goed fietsweer te worden.

1. Stephane:
    1 september 2017
    WAW. Ik ben stellig onder de indruk. En denken dat jullie nu de moeilijke stukken gaan aanboren. Good luck en veel fietsplezier en ontdekkingen. Je bent een beetje zoals Rubens op zijn reis naar Italie :-)
  2. Lia en Antje:
    2 september 2017
    Bij ons is het 's avonds ook fris
    Vanochtend een township wandeling gemaakt. Prachtige marktje. Daarna naar de oma van de gids (98jaar). Heel leuk mens en aardig bij de tijd. Ze had pas nog een oogoperatie gehad. Vanmiddag een museum bezocht, ook erg leuk. Morgen gaan we weer op safari