Rome komt in zicht

16 september 2017 - Siena, Italië

We hebben een zeer onrustige nacht achter de rug. Toen we thuiskwamen van ons diner bleek er in een straat onder ons balkon een enorm feest aan de gang te zijn. Zo te horen met veel drank en gezang...... we hebben alles dicht gedaan toen we gingen slapen maar je hoorde alles nog luid en duidelijk. Toch in slaap gevallen en om twee uur wakker geworden van onweer. Nog ver weg maar het kwam steeds dichterbij. En even later kwam er een vloedgolf uit de hemel. Direct daarna gingen de kerkklokken luiden (om mensen te waarschuwen?). The feest was direct afgelopen maar het was best beangstigend. Alle straten lopen daar zeer steil naar beneden dus er zullen veel kelders ondergelopen zijn. Ook om 6 uur hoorden we nog gerommel. Maar toen we om half tien vertrokken was het gelukkig droog. Even later kwam zelfs de zon erdoor. Erg warm is het niet geworden, maar dat is fijn om te fietsen. We volgen het weer in Nederland af en toe en daar word je ook niet vrolijk van. Wij hebben niet te klagen. We zouden vandaag 59 km moeten afleggen. Lijkt niet veel maar we moesten weer een heel aantal kilometers over gravelpaden. Door het noodweer waren er modder en veel grind op de wegen terecht gekomen. Dat maakte afdalen best link. De rivieren zien eruit als melkchocolade en het water was flink gestegen. De gravelweg ging af en toe weer de hemel in, dus maar weer lopen. Op een gegeven moment zijn we eraf gegaan en naar de asfaltweg gegaan. Probleem is dat je dan van de route gaat dus dan wordt het een beetje puzzelen. Toen we over een viaduct reden keek ik naar beneden en daar stond een reebok die mij weer aankeek. Hij bleef gewoon staan. Omdat het hotel dat wij geboekt hadden geen restaurant heeft besloten we tussen de middag ergens te eten. We zagen een leuk plekje en wilden buiten eten om een oogje op de fietsen te houden. Er waren nog twee Italiaanse stellen die ook buiten wilden eten. Er kwam een oudere baas van het restaurant naar buiten en ging een partij moeilijk doen......maar  toch maar de tafels gedekt. Er was 1 menu met wat keuzes dat € 18 euro p.p. kostte, incl. water en wijn. Eigenlijk zouden we geen wijn drinken maar als het voor je neus staat, tja, dan neem je toch maar een glaasje. De derde gang is altijd vlees dus wij probeerden de ober te vragen of het mogelijk was dan twee voorgerechten te nemen. NEE, je kon 1 gerecht per gang nemen en daar niet van afwijken. Toen begonnen de andere Italianen zich ermee te bemoeien. Na lang debatteren stemde het mannetje ermee in. We hadden als tweede gerecht soep genomen, eenmaal champignonsoep en eenmaal groentesoep. Een van de andere stellen hadden ook soep genomen maar er bleek bacon in de champignonsoep te zitten, dus zij zeiden dat tegen ons en ook tegen de ober, dus wij wilden 2 groentesoep. De ober wist niet meer hoe hij het had. En het leukste was dat toen we de soep kregen iemand van het andere stel zei dat we eenmaal champignonsoep hadden besteld. Zij hadden even niet meegekregen dat we dat veranderd hadden. Kortom, consternatie alom. Maar we hebben wel gelachen. Het eten was erg veel, dus we zaten goed vol. En direct nadat we vertrokken waren moesten we natuurlijk weer behoorlijk klimmen. Dus volgende keer geen wijn meer!!! We zijn ook nog een paar kilometer te ver doorgereden maar om half zeven waren we eindelijk bij ons hotel. In plaats van 59 km hebben we toch weer 70 km gereden.