Hoe heet het was en hoe ver.....

29 augustus 2017 - Dijon, Frankrijk

Tjongejonge, het was me weer een dag. Het begin ging goed, tot half tien in de schaduw gefietst. En het landschap werd weer mooier, hogere heuvels en mooie valleien. Maar heel veel klimmen en dat in de middag met temperaturen van rond de 35 graden, dat is geen pretje. Maar ook deze dag hebben we overleefd en we zitten weer in een alleraardigst hotel in een voorstad van Dijon. Eerst maar weer even wat gewassen (zie foto) want alles staat stijf van het zweet. Maar een douche doet wonderen en de man van het hotel heeft voor ons een maaltijd in elkaar geflanst. En nog smaakvol ook. Het is jammer dat het heiig is want vanuit onze kamer moeten we de Jura en de Alpen kunnen zien. Misschien morgenochtend?

Uit jullie reacties begrijpen wij dat er veel mensen zijn die denken dat wij alleen maar naar de weg staren en niet genieten van het landschap. Niets is minder waar! Vergeet niet dat we over die 100 km een hele dag doen. Als we doorrijden halen we 20/21 km per uur maar meestal is het 16/17 en met een beklimming nog veel minder. En dan heb je genoeg tijd om in de rondte te kijken. En we hebben ook al aardig wat dieren gezien, veel vogels en vlinders, 3 reetjes, een vos en waren het otters? Ik vond ze iets te dik dus waarschijnlijk waren het muskusratten. Ook veel roofvogels en vandaag rode wouwen gezien. Maar wij worden ook gezien: alle koeien onderweg stoppen met grazen en kijken ons na. Je ziet ze denken: jeetje, wat heb ik nu aan mijn fiets hangen... we hebben ook heel veel dode dieren gezien. Twee dassen, veel huiskatten, heel veel vogels. Zo triest.

Wat wel leuk is is dat we een deel van het parcours van de Tour de France fietsen. Al die dorpjes zijn nog helemaal versierd met oude fietsen geverfd in de kleuren van de diverse truien, etc. We zijn trouwens door Le Champagne gefietst met heel veel kleine champagne-huizen en nu zitten we in de Bourgogne (departement Cote d'Or). We hebben gisteren de Seine gevolgd en vandaag drie borden gezien naar de bron van de Seine, maar morgen gaan we naar de Saône. Dat wordt ook weer een vlakke etappe. We hopen Chalon sur Saône te halen, want donderdag lijkt een enorme regendag te worden (weersverandering) en dan houden we donderdag onze rustdag.

1. Heleen:
    29 augustus 2017
    Ha, nog lekker ëen glas champagne gedronken na aankomst? Dat gaat niet zo in de benen zitten als rode wijn. Dat jullie allerlei weersomstandigheden zouden gaan meemaken was te voorzien en alles heeft zijn voor en tegen, maar regen blijft erg vervelend. Fijn dat jullie het nog steeds leuk vinden, want wij worden al moe bij de gedachte alleen al aan al dat klimmen. Veel plezier maar weer morgen.
    Groetjes
  2. Lia en Antje:
    30 augustus 2017
    Hallo fietsers.

Wij nemen ons petje af voor jullie.
    Wij zitten lekker aan de ww. op het terras van onze geweldige lodge. Gisteren hebben wij ook dieren gespot op onze safari wandeling. Zebra's, giraffen, antilopen en struisvogels. De rest komt nog. Morgen gaan we naar de ruïnes van Great Zimbabwe. Groetjes en Proost op een voorspoedige reis.