RUST

30 augustus 2019 - Trier, Duitsland

Wat kan een dagje rust toch weldadig zijn. Het is gelukt met een ander hotel en we konden er zelfs om 10 uur al in. Dus snel verkast en de stad in. Eerst de Dom bezocht. Bijzonder ding. Het oorspronkelijke gebouw is uit de 4e eeuw na Christus, maar men heeft er later barokke en renaissance elementen aan toe gevoegd. Het leuke was dat je overal mocht komen, zelfs achter het hoofdaltaar langs. Ze claimen dat ze de tunica van Jezus in bezit hebben. Dat zit dan in een enorme kist dus je ziet er niks van. Het orgel is ook speciaal, kijk maar naar de foto’s. Omdat er morgen een orgelconcert is werd er geoefend op het orgel. Mooi stuk, lekker alle registers open. We zijn nog onder de kerk geweest waar diverse bisschoppen begraven liggen. Heel sober daar. Daarna naar het amfitheater. Dat was een beetje lastig te vinden maar het was de moeite van het omlopen waard. Die is uit 160-200 na Chr. Een enorme cirkel met in het midden twee ingangen naar beneden, waar o.a. de dierenverblijven waren en waar ook een waterafvoer gemaakt is. Die werkt nu nog het overtollige water weg! Ze hadden er ook een soort lift gemaakt waarmee mensen of dieren zo de arena in werden gehesen. Daarna maar weer eens ons inmiddels traditionele biertje genomen en gegeten bij een tentje vlakbij ons nieuwe hotel. Weer heerlijk en uitgebreid gegeten. Het klopt inderdaad dat we hier heel wat lekkerder eten dan toen we in Frankrijk fietsten op weg naar Rome. We zijn dan ook heel benieuwd wat ons in Noord-Frankrijk te wachten staat.... Morgen is nog steeds een bloedhete dag - ze beloven de allerlaatste - en dan verlaten we Obesitanië. Zo zijn we Duitsland gaan noemen. Het is ongelofelijk hoeveel mensen extreem vet zijn. Je wordt er soms misselijk van als je ze ziet lopen, of liever waggelen. Morgen naar Luxemburg dus.

1. Stephane:
    31 augustus 2019
    Het is fijn dat onze spécial fietsreporters ons ook op een vrije dag met een gedetailleerde reisverslag verzorgen. Zo reizen we mee zonder veel spiervet te moeten verbranden ... of te veel Duitse kost te eten 😂😂. We missen natuurlijk wel de vele mooie en minder leuke fysieke ervaringen, het is zoals een tennismatch voor de televisie kijken.
    Warme dank en prettige verderzetting beide.
    Groetjes,
    Stéphane.
  2. Marjolijn:
    31 augustus 2019
    Lieve Meta en Olphaert, als ik jullie was nam ik er nog een dagje rust bij, welverdiend!