Uit met de pret! En drie landen in één dag

1 september 2019 - Dun-sur-Meuse, Frankrijk

Gistermorgen begonnen we lekker vlak langs de Moezel. Wij fietsten in Duitsland en aan de overkant van het water ligt Luxemburg. Na ca. 30 km gingen we de brug over, reden we Luxemburg in en moesten we gelijk de hoogte in. Eerst een helling van 10% maar daarna werd het ‘glooifietsen’ zoals Olphaert het noemt. Goeie wegen dus je kon lekker doorfietsen, soms een beetje naar beneden en dan weer iets omhoog, maar het liep lekker. Ondanks de hitte want het was weer snoeiheet. Erg veel plaatsen kwamen we niet tegen, om van hotels maar niet te spreken. Dan maar even in een kroeg vragen. Ja, er was wel een hotel in de volgende stad. Dat bleek verder dan gedacht en daarvoor moesten weer een enorme helling nemen..... Bleek het een heel duur ding te zijn. Maar we hadden geen puf om nog iets anders te zoeken, dus toch maar gedaan. Voordeel was dat ze airco hadden - alhoewel die niet al te geweldig werkte en we de ramen dicht konden laten. Want zaterdagnacht in een stad.....gegarandeerd herrie. Het was heerlijk rustig en we hebben dan ook 9 uur geslapen. Totaal 82 km gereden.

Er zijn op dit deel van de route weinig hotels en we hadden voor de grap in het boekje van Vrienden op de Fiets gekeken en laat er nu op onze route een adres zijn. Gebeld en ja hoor, we konden er terecht. En ook mee eten. We hadden ingeschat dat we ca. 75 km moesten rijden. Probleem bij deze route is dat je niet precies kunt zien hoe je rijdt. Je weet dus niet langs welke plaatsen je komt. We moesten richting zuid-west, maar op een gegeven moment gingen we richting noordwest. Gelukkig hadden we een paar bladzijden uit een oude Michelin gids van Frankrijk gescheurd en meegenomen. Het bleek gelukkig toch te kloppen maar we fietsten in een grote boog naar onze bestemming. Het was vandaag heel wat aangenamer fietsen dan gisteren. We hebben heel veel geluk gehad met de temperatuuromschakeling want in Duitsland is het op veel plekken noodweer geweest en wij hebben geen drup regen gezien. Maar ondanks de koelte was het toch behoorlijk zwaar. De Belgische Ardennen zijn veel steiler dan de glooiende wegen in Luxemburg. En je ziet voornamelijk bomen. En de wegen in België zijn bijzonder slecht op sommige plekken. Zodra we Frankrijk binnen fietsten werd het gelijk mooier. Leuke dorpjes, rommelige boeltjes en we zagen weer eens koeien. Veel koeien schrokken zich een hoedje toen ze ons zagen; zij zien kennelijk niet zoveel fietsers. Veel koeien hebben ook nog horens. In plaats van 75 bleken we 104 km te hebben gereden. Ik was weer heel blij dat we er waren want het kaarsje was op. Lekker gegeten. Er waren nog drie gasten dus het was wel gezellig. En toch nog buiten gegeten. Morgen moeten we weer 107 km, maar we hebben al iets geboekt, dus we hoeven geen hotel te zoeken.

1. Anneke:
    2 september 2019
    Hoi doortrappers,
    Glooifietsen klinkt wel grappig en leuk om te doen. Jammer dat het hotel nogal duur was, maar ja, een goede nachtrust is natuurlijk ook heel wat waard. En gelukkig hadden jullie dat dus.
    Ik moest wel lachen om die koeien die zo schrokken, blijkbaar zagen ze jullie op de fiets aan voor bijzonder rare beesten!
    Toch knap dat jullie altijd weer de plaats van bestemming bereiken, ondanks omwegen e.d. En fijn dat jullie weer bij Vrienden op de Fiets terecht konden. Ik ben benieuwd naar het volgende reisverslag.
    Groetjes, Anneke
  2. Linda en Jan:
    3 september 2019
    Goedenavond buurtjes,

Hebben op ons gemak de verhalen gelezen was wederom leuk om jullie belevenissen te volgen. 👍👍👍🚲🚲🚲🚲

Groetjes Jan &Linda