De Moezel en Trier

29 augustus 2019 - Trier, Duitsland

We zitten in Trier, maar het was allesbehalve een makkie. Gisteren zou warmer worden dan de dag daarvoor, dus we zijn iets eerder weg gegaan. Maar joepie, het was bewolkt. En dat fietste toch een stuk lekkerder. We zitten dus inmiddels langs de Moezel. Even vóór Koblenz gaat de Lahn over in de Rijn en grappig genoeg zie je dan ineens dezelfde schepen langsvaren als bij ons op de Maas. Ook dezelfde cruiseschepen. En daar rij je dan 1.000 km voor.  Gisteren reden we van Winningen naar Traben-Trarbach en daar konden we een kamer krijgen bij een café/Konditorei. Even een douche nemen was nog een behoorlijke puzzel. Er hing een boiler, maar die stond niet aan. En om warm water te krijgen moest je de koud water kraan open draaien. Bij de wasbak hetzelfde ritueel, alleen werd het water zo heet dat je je bijna verbrandde en ook geen koud water meer had. Dus dat ding maar gauw uitgedaan. Dan maar alleen koud water. Deze dag 97 km gereden.

Gisteren even naar het weerbericht gekeken en daar werden we niet vrolijk van. Er zou een enorm regen- en hagelfront over Duitsland trekken. We hebben er niks van gemerkt. Het is bijna de hele dag zonnig geweest en ondanks dat ze verkoeling hadden beloofd was het weer snikheet. Overigens blijft het de komende drie dagen nog boven de dertig graden..... Omdat we gisteren geen WiFi hadden hebben we geen hotel in Trier kunnen boeken. We zijn hier eerst naar de VVV gegaan en daar bleek alles vol te zitten. We konden voor één nacht net buiten het centrum terecht. Dat hebben we maar gedaan en nu moeten we morgen weer terug naar de Tourist Information om te kijken of ze ons dan nog ergens kunnen onderbrengen. En anders moeten we weer door. Ik hoop maar dat dat lukt, want we zijn heel erg aan een rustdag toe.

En was de reis langs de Moezel leuk? Ja en nee, de rivier slingert mooi door het dal en overal op de steile rotsen zie je wijngaarden. Het ene dorpje is nog mooier dan het andere en kastelen zijn er in overvloed. Maar..... je kunt als fietser niet altijd langs het water fietsen en dan moet je langs een autoweg rijden. En op veel plaatsen is er geen enkele afscheiding. Je fietst dus eigenlijk op de vluchtstrook van de autoweg. Zij mogen maar 70 km rijden maar met zo’n bolide wil je de wereld toch even laten zien hoe hard je kunt. Het was soms levensgevaarlijk, ook omdat je aan de linkerkant fietst en de auto’s dus zo op je af ziet komen. Dat heet dan een officiële fietsroute! Rare lui, die Duitsers. Vandaag 96 km gereden.

We hebben echt heerlijk gegeten in de stad. Tip van Meta en Olphaert: eet nooit op een pleintje, maar kijk in de straatjes. Daar vind je de echt leuke restaurants. En passant hebben we al even wat kunnen genieten van Trier. Het zou erg fijn zijn als het lukt hier morgen te blijven, uit te rusten en te slenteren.

1. Winnie:
    29 augustus 2019
    Ik zag een B&B hotel in Trier op booking en nog een paar plekken. Dusssss zou toch moeten lukken. FF kijken en boeken. Succes
  2. Odilia Klein:
    30 augustus 2019
    Wat een afwisseling! Ja wij hebben dat ook een keer gehad dat we met onze brommers in Dusseldorf op een ring weg terecht kwamen, zoals bijv om Rotterdam. Rij je tussen de auto's op de snelweg...Maar toen mochten we in Ned nog zonder helm. Daar niet bleek...Snapten we wel...we moesten kiezen, nu de grens over of om de hoek een helm kopen. (Van oom agent)
  3. Els en Paul:
    30 augustus 2019
    Raadsel opgelost vanuit de iconografie: het geloof kijkt naar het kruis en draagt – natuurlijk – een kroon en een vaandel. Soms heeft ze ook een kerkgebouwtje of een kelk in haar hand of zit op een leeuw. Het ongeloof is niet alleen geblinddoekt maar wendt het hoofd ook af, ze wil echt niet geloven. En omdat in christelijk perspectief ongeloof nu eenmaal tot niets leidt, is haar vaandel gebroken. Soms is ook de kroon van het ongeloof zichtbaar, maar niet op haar hoofd. Hij is op de grond gevallen, of ze houdt hem in haar hand. Soms zit ze op een ezel. Soms is ook een duiveltje zichtbaar. Dat kan heel subtiel: er bestaan afbeeldingen waar het ongeloof wordt geblinddoekt door een slang.

Succes verder!
  4. Olphaert:
    30 augustus 2019
    Knap werk, Paul. Ik zei al: er is daar iets goed mis. We genieten volop van een hele dag rust in Trier. Morgen gaan we Luxemburg in en er misschien meteen aan de andere wel weer uit. Kijken hoe het loopt (morgen is onze laatste hete dag. We verlangen wel naar fietsen in koeler weer). Jullie veel plezier morgen met de verjaarsfestiviteiten en hartelijke groet!
  5. Anneke:
    Hoi reizigers,
    Jullie fietstocht is niet alleen pittig door de warmte en onverwacht steile hellingen, maar dus ook gevaarlijk! Lijkt me heel eng om de auto's op je af te zien komen op zo'n autoweg. Gelukkig dat jullie in Trier kunnen bijkomen en van het stadje kunnen genieten. Hopelijk hebben jullie een leuke slaapplaats gevonden.
    Morgen is ook hier de laatste warme dag (zo'n 28 graden), volgens het weerbericht dan. Maar afwachten of dat ook uitkomt.
    Ik hoop dat jullie een leuke fietsdag in Luxemburg zullen hebben. Groetjes, Anneke