Nog even wat kilometers maken

9 september 2017 - Piacenza, Italië

Gisteren hadden we geen internet, dus even geen nieuws van het fietsfront.

7 september: van Avigliana naar Casale Monferrato

Over deze dag valt weinig te melden. Het is een paar dagen vlak dus daar maken we gebruik van om wat kilometers te maken. De weg gaat door landbouwgebied, vooral mais. We zitten op vrij drukke wegen maar de weg gaat ietsje omlaag en we kunnen lekker als een treintje kilometers vreten. Want....we willen vanavond in een wat grotere plaats slapen. We zijn om vijf uur in Casale Monferrato, een ontzettend leuk plaatsje met heel veel kerken. Eentje moet Emo ook gezien hebben. 's Avonds hebben we eindelijk eens heerlijk uitgebreid gegeten, inclusief een fles super wijn uit de streek. Alle wijnen gingen per fles, dus ja, dan moet je wel een hele nemen.... alles is hier supergoedkoop. Ons hotel is enorm groot en iedereen is bijzonder vriendelijk en behulpzaam. We hebben trouwens enorm veel bekijks, sommige mensen kijken je echt met open mond na. 107 km gereden.

8 september: van Casale Monferrato naar Spessa

Vandaag is de weg wat gevarieerder, we rijden veelal over dijkjes door de rijstvelden. Het is weer rond de 30 graden en we schieten lekker op. 's Middags eten we wat brood op een pleintje in een dorp en even later komt er een oude baas met een in rood-wit-groen geverfde fiets naar ons toe en heeft het over stempels. Eerst snappen we het niet maar we moeten met hem mee. In een soort barretje krijgen we een gestempeld papiertje als een soort pelgrimspaspoort. We krijgen ook een speldje. Nu zijn we echte pelgrims - zonder ergens in te geloven, dat dan weer wel! Aangezien Spessa een piepklein dorp is hebben we het enige onderkomen dat er is geboekt, een soort luxe hostel in een ommuurd complex. Er is ook nog een soort kasteeltje. Een erg leuk boeltje. We vragen of we ergens kunnen eten. Er zijn twee restaurants, eentje met alleen maar vlees en de andere is niet veel soeps. Maar er is een andere mogelijkheid. Om de hoek is een soort feestzaal en daar woont een ouder stel en de vrouw kookt af en toe op verzoek. En jawel, ze wil ook wel voor ons koken. Het kost weer allemaal bijna niks en het is lekker. De 4 maanden oude Bongo steelt de show. Weer redelijk vroeg onder de 'wol'. De kerkklok luidt de hele nacht door, dat is even wennen.... vandaag 102 km gereden.

9 september: van Spessa naar Piacenza

We hebben uitgerekend dat we nu ruim 1.500 km hebben afgelegd en dat we nog 700 km naar Rome moeten. De mooiste plaatsjes komen nog dus daar willen we wat meer tijd voor nemen. We hebben nog 11 dagen om in Rome te komen dus we gaan het sowieso wat kalmer aan doen. Vandaag gaan we naar Piacenza, een grotere stad. Totaal 55 km. Onderweg worden we weer aangesproken door een oude baas en we moeten weer mee. We krijgen nu een echt pelgrimspaspoort. En natuurlijk allemaal op de foto. Piacenza is een mooie stad en ook hier weer lekker gegeten en gedronken. We krijgen weer een weersverandering, er komt eindelijk regen na drie maanden droogte. Morgen wordt ook regen verwacht, dus dan gaan we ook niet zo ver. En dan komt de allerzwaarste dag van de reis.

Jullie denken natuurlijk dat wij de hele tijd op asfaltwegen rijden, maar dat is niet zo. We rijden vaak op de dijken over gravelwegen, soms met enorme kuilen en soms met veel te veel keien. Gisteren hadden we een pad met tien centimeter mul  zand. Geen doorkomen aan. Dat maakt het allemaal nog een beetje zwaarder.

1. Heleen:
    9 september 2017
    Grappig, die paspoorten. Leuke ontmoetingen. Benieuwd hoeveel gewicht jullie achter gelaten hebben in Frankrijk. Komt er hopenlijk in Italie weer bij. Zojuist in Durango gearriveerd. Stromende regen in Baskenland. Van de helft van de passagiers de koffers niet meegekomen op de KLM vlucht. Die van ons gelukkig wel. Onderweg 2 oudere heren in de trein in jullie outfit, dus fietsers. Hier lopen we tegen de finale van de Vuelta aan, ook al fietsers. Het houdt niet op. Fietsen jullie ook maar lekker door. Gaat het nog steeds goed met de benen en de rest? Gr.
  2. Anneke:
    11 september 2017
    Hoi allebei,

Jullie hebben dus al meer dan 2/3 van de reis afgelegd. Geweldige prestatie!
    Ontzettend leuk dat jullie nu een paspoort hebben als echte pelgrims.
    Ook al die ontmoetingen onderweg met al die aardige en belangstellende mensen.
    En het eten en drinken klinkt ook niet verkeerd!
    Doe het inderdaad wat rustiger aan en geniet van alles.

Groetjes, Anneke
  3. Lia en Antje:
    11 september 2017
    Geweldig wat een reis. We wensen jullie veel sterkte met de laatste kilometers. Wij zitten nu aan een meer met een open huisje met uitzicht op het meer. Ook wat hoger zodat de olifanten binnen kunnen kijken. Zoiets hebben we nog nooit gehad. Slapen in de buitenlucht.