In het hol van de leeuw....

5 september 2022 - Münster, Duitsland

We zitten in Münster. Gisteren hoefden we maar ca. 65 km te rijden en we konden pas om 15:00 uur in ons hotel, dus genoeg tijd voor veel pauzes. In het begin weer aardige klimmetjes maar het landschap werd steeds vlakker. Het veranderde ook. Hier staan hele mooie boerderijen, een soort Saksische boerderijen. Zoals in de Achterhoek. We kwamen langs een enorm kasteel (Nordkirchen) - type Versailles - en op een gegeven moment reden we over een soort Vennbahn (een oude kolentrein?). Wat ook opviel is dat het hier niet zo kurkdroog is. We hebben weer eens groen gras gezien. Om 15:30 uur waren we bij ons hotel. Het ligt een halve kilometer van het centrum, dus vlakbij alle bezienswaardigheden. ‘s-Avonds hebben we al een voorproefje genomen op vandaag. Je moet er niet aan denken dat het een tweede Worms is.

Vanmorgen allereerst naar de Dom. Hier ging het allemaal om in Emo’s tijd. Hij had een stuk land in Groningen en wilde daar een klooster stichten. Hij moest daarvoor toestemming hebben van de bisschop van Münster, maar een tegendraadse monnik heeft de bisschop ‘bewerkt’ om geen toestemming te geven. Dat gaf natuurlijk bonje. Emo ging naar zijn kloosterorde in Prémontré in Frankrijk, maar die vonden dat een zaak voor de paus. Dus is Emo doorgelopen naar Rome, waar hij door de paus in het gelijk werd gesteld en zo is Emo teruggelopen via Münster om bij de bisschop zijn gelijk te krijgen.

De Dom is groot, mooi en sober - zoals het hoort bij een Romaanse kerk! Binnenin hangt een prachtige astronomische klok - de gekste dingen staan erop - en die laat om 12:00 uur een heel schouwspel zien. Vader Tijd heeft een zandloper in zijn hand die dan omgedraaid wordt, aan de andere kant slaat een vrouw op een klok. Daarnaast een trompettist en in het midden staan Maria met haar kind en komen de drie wijzen uit een deur langs haar en buigen voor haar. Heel komisch. Daarna nog 2 kerken bezocht en toen was het weer genoeg voor deze ongelovige 😇. Het oude centrum is heel mooi gerestaureerd. We kwamen nog langs de botanische tuin en daar hebben we ook een kijkje genomen. Een struik met hele bizarre bloemen gezien. Er loopt ook een klein riviertje door de stad (de Aa) met veel begroeiing ernaast en daar kun je helemaal langs lopen tot aan de Aasee, een groot meer. Net als in Rotterdam was het hier weer 29 graden, dus het was genoeg voor vandaag. Maar het lijkt er toch op dat we een serieuze afkoeling EN regen tegemoet gaan.