Epiloog

13 september 2022 - Rotterdam, Nederland

De cirkel is rond, we zijn weer thuis. In drie dagen zijn we van Bedum naar Rotterdam gefietst, totaal 255 km. Veel geluk gehad met het weer, het was superlekker fietsweer. Alhoewel we een recht-toe-recht-aan route hadden gekozen (‘fiets bewust’’ van de Fietsersbond) was hij opmerkelijk verrassend. Gisteren waren we om 14:00 uur weer terug in ons eigen huis.

We kijken terug op een mooie fietstocht. Veel te hoge temperaturen (zelfs Olphaert vond het te warm) maar dat is zoals het is. Dit keer met niet al te veel uitdagingen maar dat is ook wel eens leuk! Wat is ons zoal opgevallen? Als eerste dat de Duitsers ongelofelijk dik zijn. Veel Nederlanders zijn ook te dik, maar hier zie je misselijkmakend dikke mensen. Kennelijk zitten ze er zelf niet mee, want de ijssalons zijn alom aanwezig en die worden massaal bezocht door diezelfde dikke mensen. In elk stadje zijn ook meerdere - en soms heel veel - apotheken, die een en al 'gezondheid' uitstralen.... Kan het cynischer? Ook opvallend: bijna alle vrouwen roken! Verder de enorme droogte. In Nederland was het ook droog maar deze treurnis sloeg alles. Heel veel kwijnende struiken en bomen. Heel pijnlijk om dit aan te moeten zien. Heel veel zullen het niet redden na 4 enorm droge zomers in 5 jaar tijd.

In totaal hebben we 2.175 km gereden. Het gemiddelde over de hele reis is 16,9 km.

1. Heleen:
    13 september 2022
    Wat een prestatie! Het zal wel even wennen zijn, maar ook weer heerlijk thuis.
  2. Marjolijn:
    13 september 2022
    Welkom thuis en dank je wel voor alle mooie verhalen!
  3. Elias den Otter:
    Zo knap!!
  4. Lia en Antje:
    14 september 2022
    Fijn dat jullie weer thuis zijn, wij hebben genoten van de reisverslagen.
  5. Leo en Wilka:
    14 september 2022
    Gelukkig weer goed thuisgekomen. Leuk om alle jullie reisverhalen te lezen.