Bremen en verder

2 juli 2018 - Surwold, Duitsland

Gisteren was weer een erg geslaagde dag. Stralend weer, mooie omgeving, leuke weggetjes langs watertjes, onder bomen en door bossen. Wel wat meer mensen tegen gekomen maar het was dan ook zondag. Door het oude deel van Bremen en daarna over een dijk de stad uit gefietst. Ook weer weinig hotels onderweg maar op het juiste moment was er een grappig hotel. En lekker rustig. Verder niet zo veel over die dag te melden. Slechts 87 km gereden. Maar ‘s avonds wel heerlijk vegetarisch gegeten, eindelijk eens een fantasievolle maaltijd en niet zo’n basic hap.

We zitten in een Naturpark en gistermiddag zagen we ineens een heleboel insecten. Vandaag zagen we de reden: er staan hier - weliswaar gedeeltelijk weggestopt tussen bomen - enorm veel megastallen met varkens. En ondanks de luchtwassers of hoe die stomme constructies ook mogen heten, stinkt het enorm. Soms is het misselijkmakend. Kun je nagaan hoe het in de stal ruikt. Een goede reden om alleen maar biologisch vlees te eten!! Overigens was het een mooie tocht. De hele ochtend door bossen, over verharde en onverharde wegen met af en toe grappige picknickplekken. We kwamen ook nog langs grafheuvels en een soort kalender van zwerfkeien. Er waren er maar een paar te zien, de rest zat achter het groen. Het heet de twaalf apostelen. Wat een verschil is deze route met de heenreis, qua weer en qua route! Vanmorgen bij de bakker nog even gelachen. Ze hadden weer ‘varkensoren’, maar ook ‘koeienogen’, dus Olphaert vroeg of hij niet bij de slager was. Die vraag hadden ze nog nooit gehad. De dames achter de toonbank lagen in een deuk. Het nadeel van deze route is dat er heel weinig slaapmogelijkheden zijn. We moesten weer 6 km omrijden. We zitten nu in een Waldhotel. Jammer genoeg heeft het restaurant een rustdag dus we moeten zo even naar het dorp om iets te eten. Al met al toch weer 110 km gereden. Dat komt ook omdat we vanmorgen eerder dan 8:00 uur konden ontbijten, dus vroeger weg konden. En morgenochtend kunnen we ook weer vroeger ontbijten. Morgen rijden we Nederland weer in, richting Vlagtwedde.

1. Anneke:
    3 juli 2018
    Hoi allebei, leuk om te lezen dat jullie zo genieten van de terugreis met het heerlijke weer en zo'n mooie omgeving. Wel vreselijk van die stinkende megastallen: arme varkens!
    Ik heb geen idee wat ik me moet voor voorstellen bij ‘varkensoren’ en ‘koeienogen’ bij de bakker. Zijn het broodjes, koeken, gebakjes?
    Als het goed is zijn jullie vandaag dus weer in Nederland, wat gaat de tijd snel. Neem in ieder geval lekker de tijd op jullie terugreis en hopelijk zien jullie nog veel mooie stadjes en natuur.
    Bedankt voor de mooie foto's, dat maakt de reisverslagen nog levendiger.
    Groetjes, Anneke