Aan alle kanten nat

5 juli 2018 - Heerenveen, Nederland

Vanmorgen stonden we raar te kijken want.....het regende. Miezerregen weliswaar maar je wordt er wel heel nat van. Dus weer die pakken aan. Na 1,5 uur was het voorbij. Van Sneek (wonderlijk stadje met prachtige oude huizen maar toch sfeerloos) gingen we naar Bolsward. We komen door 4 plaatsen met een fontein in het kader van Leeuwarden culturele hoofdstad. Bolsward heeft één van de mooiste, de vleermuis. Gemaakt door de Belgische kunstenaar Johan Creten. Daarna naar Workum voor de twee wat kitscherig aandoende leeuwen. Vervolgens naar Hindeloopen met de levensboom gemaakt door een Chinese kunstenares. Hindeloopen is een mooi authentiek dorp gebleven. Gelukkig. Als laatste Stavoren met de enorme Vissenbek van Mark Dion. Jammer dat het op zo’n suffe plek staat (of moet je zeggen: zwemt)? Opvallend is dat er heel veel mensen op af komen. De Friezen hebben zich erom verzet tegen de fonteinen, maar als ze beseffen dat ze er een toeristische attractie bij hebben, dan zullen ze ze wel gaan waarderen. Na Stavoren begint Gaasterland en dat is een compleet ander deel van Friesland. Ineens weer bossen en wat rommeliger, kleinschaliger landjes. Heel verrassend.

Wat ons is opgevallen is dat er tot aan Sneek geen enkele windmolen of huizen met zonnepanelen te zien zijn. Vanaf Sneek zie je er wel een paar maar daar blijft het bij. Heel vreemd.

We zitten nu in Heerenveen want morgenochtend gaan we eerst naar museum Belvédère, omdat Olphaert daar ook vertegenwoordigd is met een (ouder) werk. Het museum is pas om 11 uur open dus verder zullen we niet zoveel meer fietsen. 105 km gefietst.

1. Anneke:
    6 juli 2018
    Hoi allebei,

Er zit een behoorlijk verschil in het weer qua temperatuur tussen het noorden en midden/zuiden van het land. En hier is nog druppel regen gevallen, het gras is al helemaal geel en de planten snakken naar water. Gelukkig voor jullie regende het geen hele dag.
    Tja, de fonteinen zijn wel apart maar het is natuurlijk ook kunst.
    Wat leuk dat er ook werk van Olphaert hangt in museum Belvédère.
    Veel plezier in Heerenveen.

Groetjes, Anneke