Weer op pad, hobbelend naar Lyon

2 september 2017 - Saint-Quentin-Fallavier, Frankrijk

1 september: van Chalon-sur-Saône naar Belleville

Om half negen vertrokken bij een temperatuur van ca. 10 graden, maar met een stralend blauwe lucht en een heerlijk zonnetje. Terwijl de Saône staat te dampen (mooi gezicht) fietsen wij een tijdje langs haar oevers. Het landschap verandert weer, nu is het weer glooiend - een beetje ruig- en we rijden door hele mooie dorpjes met prachtige huizen, boerderijen en oude abdijen. Het zijn soms grote complexen. De heuvels worden iets hoger. Even later rijden we weer langs de Saône. Prachtige asfaltweggetjes met links de rivier, langs de weg hoge bomen en rechts de steeds hoger wordende bergen. We hebben ook - nog heel in de verte - de Alpen al kunnen zien. We hebben ook weer eens wind in de rug, dus we kunnen lekker doortuffen. We halen 22/23 km per uur. We komen een enkele fietser tegen en dat is het dan. Na Macon zitten we ineens in de wijn. Waar je ook kijkt, overal wijngaarden. En soms ruikt het ook naar wijn. Heerlijk! Ze zijn ook al volop aan het oogsten. Hier komt de Beaujolais vandaan. We bezoeken onderweg nog een paar oude abdijen. De mooiste staat echter in Belleville. Uit de 12e eeuw en prachtig gerestaureerd. Waarschijnlijk heeft Emo hier overnacht. Wij slapen een eindje verder. We zijn weer 109 km dichter bij ons einddoel.

2 september: van Belleville naar St. Quentin Fallavier

Het gebruikelijke ritueel: kwart over acht weg, langs de bakker voor brood en lekkere koeken en naar een supermarktje voor yoghurt, kaas en fruit. Het was zwaarbewolkt en koud - de hele dag 16 graden. Daar fiets je dan meer dan 900 km voor! We zien in de verte buien vallen maar we houden het de hele dag droog. We moeten wat meer klimmen en ineens zitten we weer langs de rivier. Helaas hier geen asfaltweg maar onverharde grindpaden. Dat hobbelt en stuitert dat het een lieve lust is, maar zo omzeilen we het drukke verkeer. Degene die deze route in elkaar gezet heeft naar aanleiding van het boek van Dick de Boer heeft fantastisch werk verricht. Om half twee eten we het brood op en er komt een fietser een praatje maken. Hij heeft ook in Nederland gefietst en heeft een Agu fietsbroek gekocht in Hoek van Holland. Even laten zijn we in Lyon. We rijden een hele tijd langs het water en dan gaan we dwars door de stad. Gelukkig zijn er veel fietspaden. Na een uur waren we er doorheen, maar dan kom je in oersaaie en lelijke randsteden. En net daar staat de teller op 1.000 km. Verder gaat het weer door heuvelachtig gebied. Fraai is het niet maar wel rustig. Erg veel hotels zijn hier niet (niet zo verwonderlijk) maar we vinden een Ibis Budget. De fietsen kunnen weer binnen gestald worden. We gaan naar het plaatsje om wat te eten. Er is geen behoorlijk restaurant, maar wel de ene pizza bakker na de andere, of kebab, daar zijn ze hier ook dol op. Uiteindelijk bij een Vietnamees uitgekomen en het was nog lekker ook. En kostte bijna niks. Dit is een goedkope dag.

1. Odilia Klein:
    3 september 2017
    Wat prachtig die abdij! En die wijnvelden, we geloven wel dat jullie hier erg van genieten! Zo ver zijn jullie al, jeetje, Lyon jongens, geweldig! Fijne voortzetting!