Heel veel klimmen en heel veel dalen naar.....Italië

6 september 2017 - La Chambre, Frankrijk

5 september: van La Chambre naar Lanslebourg

Tjonge, wat hebben we twee zware dagen achter de rug. Gisteren stond in het teken van.....klimmen. 60 km en constant omhoog. Niet heel veel maar toch leek het de hele weg alsof er iemand aan je fiets hing. Maar het ging gestaag en zo klommen we van 400 naar 1.400 meter hoogte. Waarbij de laatste kilometers het zwaarst waren. Gezien onze ervaringen dat we geen hotel konden vinden, dachten we er nu goed aan te doen om alvast een hotel in Lanslebourg, aan de voet van onze Col, te boeken. Toen we het ski-dorp inreden bleken er legio hotels te zitten. Wij zaten iets buiten het dorp in wat leek op een basic jeugdherberg. Drie bedden in een kamer, nog wat krukjes, twee kasten. Kortom, je kon er je kont niet keren. Maar we konden er wel om lachen. Na een welkome douche zijn we het dorp in gegaan en jawel, we hebben eindelijk weer eens lekker uitgebreid kunnen eten. Gezellig in een vol restaurant met pianomuziek op de achtergrond. En lekker! Dat was een goede basis voor de grote klim van morgen. Toch weer 63 km gefietst.

6 september: van Lanslebourg naar Avigliana via de Col Mont Cenis, de poort naar Italië

De grote dag. Gisteravond trokken er al wolken over de toppen van de bergen, maar we hoopten dat die vandaag weg zouden zijn. Niet dus. Het was behoorlijk bewolkt en de toppen zaten in de wolken. Gelukkig was de pas open dus wij waren er klaar voor. Bij de hotelprijs was een ontbijt inbegrepen ( vroeger was dat heel normaal maar nu moet je er extra, en soms veel, voor betalen). Probleem was dat we daar pas om 08:15 uur terecht konden. Dus eerst de fietsen opgetuigd en toen naar het ontbijt. Wat een gedoe weer allemaal. Er stond iemand achter de bar en toen ik om heet water voor thee vroeg kregen we rvs kannetjes met heet water. Maar er waren nergens kopjes te vinden. Dus maar weer gevraagd. Messen, lepels, borden, glazen, het was er allemaal niet. We hebben wat müsli en thee op en zijn vertrokken. Nog even naar de bakker voor onze dagelijkse koeken en om 08:50 uur aan de Col begonnen. Alhoewel het stijgingspercentage iets lager was dan die van de Col de l'Epine was deze toch een stuk zwaarder omdat de top op bijna 2.100 meter ligt. En dan krijg je met ijle lucht te maken en wordt elke inspanning extra zwaar. Maar om 11 uur hadden we de tien kilometer achter de rug. De laatste 200 meter fietsten we in de wolken maar toen we bij de top de bocht omgingen kwam de zon erdoor. Zo mooi. En daarna ca. 5 km langs een meer en dan al die bergen met die wolken en dampen... je keek je ogen uit. We waren doorweekt dus snel iets warms aangedaan en genoten van onze koffie met koeken. We hadden het meer dan verdiend. Daarna een afdaling maar halverwege moesten we naar links een haakse bocht nemen en kregen we een tweede colletje. Een mooi pad met waanzinnige uitzichten. Daarna kwam de echte afdaling, heel eng, want constant remmen en dan reed je nog 50 km per uur. Daarna werd het glooiend en we rijden deels over de Via Francigena, een oude pelgrimsroute naar Rome. Als we een hotel willen zoeken blijken er weer veel niet meer te bestaan. Het is hier ook weer behoorlijk warm. Maar na lang zoeken vinden we iets. Het blijkt bemand te worden door Chinezen. We hebben lekker gegeten en hebben ons getrakteerd op een hele fles wijn. Normaal nemen we een bier en een glas wijn maar aangezien we de komende dagen vlakke wegen krijgen, nemen we het ervan.

1. Els en Paul:
    6 september 2017
    Lieve Meta en Olphaert,
    Wat een enorme klus. Mooi dat we hem zo (via het verslag maar ook via de prachtige foto's) mee kunnen maken, maar vooral: diep respect. Volhouden!!!
    Els en Paul
  2. Caroline:
    7 september 2017
    Wow beide, ik ben onder de indruk! Wat een tocht, maar het klinkt prachtig en alles waard. Nu in Italie!! Geniet ervan. X Caroline
  3. Sef Peeters:
    7 september 2017
    die fles is wel verdiend!
  4. Lia en Antje:
    7 september 2017
    We zijn diep onder de indruk, petje af
    Voorzichtig berg af. Veel plezier nog.
    Lia en ik gaan morgen een helikopter vlucht maken boven de vic.falls. Daar verheug ik me enorm op. Groetjes van CALF.
  5. Anneke:
    7 september 2017
    Geweldig mooie foto's, wat een uitzichten! En ook de verhalen zijn heel leuk om te lezen.
    Wel griezelig met die afdalingen. Jullie zijn echte kanjers.
    Die fles wijn is inderdaad wel verdiend.
    Ik kijk alweer uit naar jullie volgende verslag.
    Groetjes, Anneke