Vertrek Rome voor deel 2 van onze reis

23 september 2017 - Rome, Italië

Na een verblijf van 3,5 dag in ons heerlijke appartement in een rustige wijk in Rome zijn we gereed om morgen aan deel 2 van onze reis te beginnen. We moeten de laatste nachttrein uit Verona op 30 september halen dus vertrekken we morgen richting noorden. We moeten nu wel weer grotere afstanden afleggen want de totale afstand is 555 km voor 6 dagen.

Wat hebben we zoal gedaan in Rome? De eerste dag hebben we de bus naar het centrum genomen en lekker rondgelopen. 's Middags kwamen we langs museum Barberini waar we een paar prachtige Carravaggio's zagen en werken van Holbein, Bronzini en Raffael. De tweede dag (gisteren) hadden we online kaartjes voor het Vaticaans museum gekocht om niet uren in de rij te hoeven staan. We waren inderdaad redelijk snel binnen maar allemachtig, wat een enorme mensenmassa! Het leek wel of we bij de incheckbalie van een vliegveld waren want alle spullen moesten door een scanner. En voordat die hele meute dan op gang komt richting Sixtijnse kapel.....dat duurt en duurt. En al die selfies, je wordt er crazy van. Na de Sixtijnse kapel wilden we naar de stanzen van Raffael. Alles is heel slecht aangegeven, want ineens liepen we weer door de Sixtijnse kapel..... nou ja, na drie keer vragen waren we er eindelijk. Daarna naar de afdeling moderne kunst. En daar zie je dan bijna geen kip. Er hing zelfs een Van Gogh en wij stonden daar alleen. De hele wereld gaat naar het Van Gogh museum in Amsterdam en hier lopen ze er gewoon aan voorbij. Om half zes  ging het museum sluiten en toen zijn we nog snel even naar de Friezenkerk gegaan die om zes uur sluit. De Nederlandse koster zei dat ze vandaag om 10 uur open zouden zijn vanwege de Vredesweek. We zouden dan ook een Oorkonde krijgen. Amper gestempeld onderweg en dan ongevraagd een Oorkonde krijgen. Wij waren er vandaag om 10 uur en er was nog een Nederlands stel dat op de fiets was gekomen, weliswaar op een e-bike maar dat telt net zo goed mee. We hebben een tijdje zitten praten en koffie gedronken maar we wilden toch nog wat van de stad zien. We zijn naar het Colosseum en Foro Romana geweest en onderweg hebben we de Vesta tempel en nog een soort tempel gezien. Beeldschoon. En op de terugweg naar de bus nog even naar de Trevi fontein. Dit was mijn eerste keer in Rome en Olphaert was hier toen hij 19 was. Ik weet niet goed wat ik van deze stad moet vinden. Het is mooi, zondermeer, maar wat een krankzinnige drukte. Amsterdam in het kwadraat. Gezellig is het ook niet. Wij hoeven niet meer terug. Morgen laten we de drukte achter ons.

1. Heleen:
    24 september 2017
    Ondanks de idiote drukte hebben jullie toch mooie dingen gezien. De weldadige rust bij Villa Borghese hebben jullie kennelijk gemist. Nu weer lekker op de fiets. Die houden zich trouwens goed, want we horen niets over panne. Benieuwd of jullie de broeken aan flarden hebben na deze trip. Succes met de komende etappes.
  2. Jonathan:
    24 september 2017
    Wow, dat ziet er inderdaad druk uit! Maar wat een stad he? Een van mijn absolute favorieten. Goed dat je ook nog even je naam op een muur hebt gespoten ;-) Goeie terug reis!!!
  3. Lia en Antje:
    24 september 2017
    Doen jullie ook al aan graffiti?????
    Het is een van mijn favoriete steden, geweldig.
    Veel succes nog op jullie laatste " stukje" .
  4. Anneke:
    24 september 2017
    Jeetje, wat een mensenmassa. En dan klagen ze in Amsterdam al over teveel toeristen in hun stad. Ik hoop dat jullie terugreis rustig en voorspoedig zal verlopen met nog veel mooie en leuke ervaringen.
    Momenteel is het in Nederland aardig nazomerweer, maar dat blijft natuurlijk niet zo.
    Dus neem maar wat mooi weer mee terug, want we moeten uiteraard in oktober weer naar onze vriendjes in Blijdorp. Die vragen zich al af waar we blijven.
    Zonnige groetjes, Anneke