Eind

9 juli 2018 - Rotterdam, Nederland

We zijn weer thuis. Om half vijf fietsten we onze straat in. Het was heerlijk fietsen vandaag, bewolkt en een lekker temperatuurtje. We zijn vroeg vertrokken en zijn over de dijk naar de brug met aan de andere kant Zaltbommel, het eindpunt van deze route. Dat klopt niet helemaal want deze route is een rondreis van in totaal 3.300 km en voert tot aan de Poolse grens. We willen de rest ooit nog eens fietsen. Als je een mooi beeld van Nederland wilt krijgen is dit een aanrader. Vanaf de brug zijn we langs het water naar Gorinchem gefietst. Even daarbuiten was een soort natuurgebieden waar we een boterham hebben gegeten. Toen we verder fietsten passeerden we een rijtje geparkeerde auto’s. Eentje kwam achteruit, niet voorzichtig maar vrij abrupt. Ze reed tegen Olphaerts fiets aan; hij kon zich gelukkig staande houden. Zij schoot gelijk uit haar slof: ‘kun je niet uitkijken, idioot’. Olphaert riep nog dat er nog iemand aankwam, maar die truttebol reed gewoon verder naar achteren. Ze raakte mijn fiets ook. Kennelijk zag ze toen wel in dat ze fout zat en gaf een dot gas en reed over het gras en grind snel weg. Heb je het ooit zo zout gegeten? We zijn geschrokken, maar er was gelukkig niks aan de hand. Wie is hier nu idioot??....

Daarna zigzaggend naar Kinderdijk, overgevaren en via Krimpen weer naar huis. We kijken terug op een mooie trip. Hij begon koud, nat en onstuimig. Maar Hamburg bracht warmte, niet alleen qua weer maar wat een ontvangst hebben we gekregen en wat een fantastische tentoonstelling hebben ze daar neergezet. De terugreis was geweldig, volop zon en geweldige landschappen. Nederland is mooi, maar je wordt ook wel weer met je neus op de feiten gedrukt. Megastallen met varkens, maar ook met koeien. Weliswaar een soort doorwaaistallen - zodat ze meer koeien mogen houden dan wanneer ze buiten lopen (landgebonden heet dat) maar koeien horen nu eenmaal in de wei. Punt uit. Je kunt maar één ding concluderen, er is gewoon te veel vee in dit land. Jammergenoeg heeft landbouw weer voor elkaar gekregen dat er geen sanering komt in de nieuwe klimaatwet. Het zal er toch een keer van moeten komen. Wat ook opviel is dat we bar weinig weidevogels hebben gezien. Wel veel raaigras, dode weilanden eigenlijk. Dus is Nederland wel zo mooi? Je kunt het je afvragen. Ironisch genoeg zitten de gebieden bij de grote rivieren, waar ze volop bezig zijn met herinrichting voor de klimaatverandering, vol met vogels. We hebben vandaag ook nog grote zilverreigers en lepelaars gezien. En nog een paar ooievaars. Al met al toch weer 90 km gereden. Gemiddeld over het hele traject 16,6 km/uur gereden.

Het meest bizarre dat we meegemaakt hebben was een vrachtwagen die schuin over een dijkweg stond geparkeerd. Dichterbij zagen we wat er gebeurde: de achterklep stond open en er kwam een enorme hoeveelheid mest uit. En waar kwam die mest terecht: in een tarweveld. Zo, bovenop de tarwe! Was hier sprake van illegale dumping? We weten het nog steeds niet, maar het leek ons geen zuivere koffie.

Bedankt voor jullie reacties onderweg, het is altijd leuk als mensen meeleven. We hopen dat jullie een aardig idee van de reis hebben gekregen. Volgend jaar misschien weer?!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jonathan:
    9 juli 2018
    Welkom terug! Fijn om te horen dat jullie een mooie rijs hebben gehad, met de nodige ups en downs. Snel even bellen! Liefs, Jona
  2. Mijke:
    9 juli 2018
    Was weer fijn om jullie in woord, beeld & beleving te kunnen volgen op deze route. Wat een fietskracht! Ben benieuwd wat de volgende tocht wordt. Maar nu voorlopig eerst weer lekker thuis. Liefs, Mijke
  3. Marianne:
    9 juli 2018
    Welkom thuis muurbuurtjes! Heb genoten van jullie reisverslagen!
  4. Fiet:
    10 juli 2018
    Fijn om zo jullie tocht te volgen, dank, Fiet
  5. Francisca:
    Hallo Meta en Olphaert,

Dank voor de weer prachtige reisverhalen. En het laatste gedeelte fietsend door mijn achtertuin. En in mijn voortuin ( de uiterwaarden van de nederrrijn) lopen 60 koeien vrij te dartelen en stikt het van de vogels.

Met hartelijke groet en tot snel weer ziens,

Francisca
  6. Lia en Antje:
    10 juli 2018
    Bedankt voor de prachtige verhalen. Wij hebben genoten. Fijn dat jullie weer heelhuids thuis zijn.
    Groetjes Lia en Antje
  7. Marjolijn:
    10 juli 2018
    Een mooie manier om te kunnen 'meefietsen', dank je wel, welkom thuis
    en auf Wiedersehen!
  8. Anneke:
    Hoi allebei,
    Heel fijn dat jullie gezond en wel weer zijn thuisgekomen. Nu even lekker uitblazen van al dat fietsen en nagenieten van jullie belevenissen.
    Het was erg leuk om alle reisverslagen te lezen zodat de thuisblijvers toch een beetje mee konden reizen.
    Tot ziens, Anneke
  9. Kathinka&Stefan:
    10 juli 2018
    Dank voor de mooie reisverslagen. Het was fijn om met jullie mee te mogen reizen.
    Nu weer lekker thuis in het vertrouwde Rotterdam waar het varkentje jullie toelacht.
    Veel liefs,
    Kathinka
  10. Odilia Klein:
    11 juli 2018
    Hè jongens, ook weer lekker thuis! Wat hebben we genoten van de mooi uitgebreide beschrijving van jullie reis. Van alles meegemaakt...Heeel stoer, wat een lange stukken per dag!
    En dan nog kijken of Olphaert nog wat verkoopt natuurlijk...
    Hartelijk dank, groeten Ber en Odilia
  11. Linda en Jan:
    11 juli 2018
    Welkom thuis,heb inmiddels Olphaert al gesproken .We hebben genoten van jullie reisverslagen ....tot snel .
    Lieve groetjes en dank voor het meegenieten ,Jan en Linda